Saturday, 13 July 2019

Restoran 39 di PNB Perdana Park. Pengalaman pertama fine dining di KL


Teringin nak dating dengan Encik Suami sambil tengok pemandangan Kuala Lumpur yang cantik?

Saya pasti ada banyak sahaja pilihan di KL ini

Tetapi malam tadi saya pertama kali makan "fine dining" dengan kawan-kawan di salah sebuah restoran yang agak mewah.

Saya ingin mencadangkan sebuah restoran yang baik dan  indah.

Restoran 39 ini terletak di PNB Perdana Park, Jalan Binjai, Kuala Lumpur.

Asalnya kami survey dahulu di website ini. Ia tersenarai antara 10 restoran romantik di KL. 


Walaupun kami sesama sahabat, sengaja kami mahu memilih restoran yang istimewa untuk meraikan persahabatan kami.

Sebelum pergi, saya telefon dahulu untuk menempah tempat duduk. Manalah tahu penuh, kan. Saya menempah tempat duduk dengan pemandangan cantik iaitu di tepi tingkap.

Baru saya tahu restoran ini tutup agak awal iaitu pukul 10.30 malam dan pesanan terakhir  adalah pukul 10 malam.

Lokasi PNB Perdana Park ini sangat dekat dengan KLCC. Pada waktu malam tidaklah sesak. Tempat parkir di besmen juga banyak.

Sesuai namanya, Restoran 39 terletak di tingkat 39. Ruang makannya agak sedikit sempit, namun balkoni yang disediakan untuk pengunjung bersiar-siar menikmati pemandangan Kuala Lumpur pada waktu malam, memang sangat luas dan cantik.


Seleksi makanan yang disediakan adalah dari citarasa Melayu, dan harga sekitar RM 30 untuk pembuka selera kekapis atau sate, RM45 untuk sepinggan nasi goreng bersama filet ikan kerapu atau kambing panggang bersama kentang lecek, dan RM20 untuk jus mangga atau oren. Harganya berpatutan, bersesuaian dengan suasana "fine dining" yang disediakan, dan rasanya juga enak, tidak menghampakan.








Sedikit kecewa cappuccino saya agak kurang panas apabila sampai kepada saya di penghujung waktu makan, tetapi secara keseluruhan, ia satu pengalaman baru bagi seorang anak penoreh getah yang suatu masa dahulu merasakan makan KFC itu sudah tersangat mewah.
Alhamdulillah apa yang penting adalah kehangatan dan kasih sayang yang terjalin dengan sahabat-sahabat tersayang, di Restoran 39 malam tadi. 

Simbolik, restoran ini, pertama kali saya jejaki, dan pertama kali pengalaman fine dining (bayar sendiri), di Malaysia pada usia saya menginjak 39 tahun.
Sebelum ini hanya memenuhi jemputan daripada konferensi sahaja.

Alhamdulillah alaa kulli hal.
Alhamdulillah.

Teringin untuk kembali lagi, dengan Encik Suami tersayang, mungkin untuk sambutan ulang tahun kami yang ke 39 Disember nanti?

In shaa Allah.

No comments:

Post a comment