Wednesday, 14 June 2017

Mata Saya Ada Selaput, Bolehkah Saya Letakkan Ubat Untuk Elak Pembedahan?

Mata saya ada selaput, bolehkah saya letakkan ubat untuk elakkan pembedahan?

Ini antara soalan yang sering diajukan kepada saya.

Hakikatnya seorang pakar bukanlah seorang yang hebat, pada saya. Kerana apa maksud “selaput” pun saya tidak dapat tafsirkan jika soalan yang diajukan hanya seperti yang di atas. Hakikatnya doktor bukanlah ahli nujum atau bomoh.
Sebagai seorang doktor mata, saya perlu maklumat lanjut tentang keadaan pesakit.

Di manakah lokasi selaput itu?

Sudah berapa lamakah selaput itu berada di dalam mata?

Adakah kedua-dua mata mempunyai selaput yang sama?

Adakah selaput itu mengganggu penglihatan?

Jika kepakaran seseorang menjadikan ia angkuh dan sombong, pastinya ia bukan rahmat tetapi musibah baginya. 

Ilmu yang mendekatkan diri seseorang itu kepada Allah, dan menjadikan ia lebih sedar diri akan kelemahannya, pastinya lebih baik bagi seseorang itu.

Seorang pakar akan menjadi semakin mahir dalam bidangnya, tetapi ia juga seorang manusia yang tidak boleh berdiri sendiri tanpa sistem sokongan daripada masyarakat sekelilingnya

Seorang pakar masih perlukan BANTUAN dari pesakit untuk merawat penyakit, apatah lagi BANTUAN dari Allah. Semoga kepakaran saya hanya menjadikan saya lebih dekat dengan Allah dan semakin jauh dari kesombongan.

Selaput mata yang biasa disebut oleh masyarakat umum, terbahagi kepada dua, pterygium dan katarak.

Jika selaput itu berada di luar mata, menempel di atas mata putih dan perlahan-lahan tahun demi tahun menginjak ke mata hitam (atau kornea), kelihatan seperti lebihan daging merah jambu, maka ia adalah PTERYGIUM (di sebut te-ri-ji-um, tanpa huruf P). Ada beberapa jenis ketumbuhan bukan kanser yang lain tetapi untuk tujuan memudahkan, kita ambil keadaan yang paling biasa iaitu pterygium ini.

Gambar ehsan dari Melbourne Eye Centre

Pterygium adalah lapisan fibrovascular, gabungan salur darah dan tisu parut yang berlebihan, tumbuh akibat terdedah kepada cahaya ultra ungu dan debu. 

Maka, pterygium lebih kerap berlaku di kalangan mereka yang berkerja di bawah terik matahari, seperti nelayan, pekerja binaan dan peladang, terutamanya yang berada di kawasan tropika seperti negara kita ini

Kebiasaannya pterygium tumbuh dengan amat perlahan, dan hanya mengakibatkan gangguan pada penglihatan apabila ia sudah sampai ke mata hitam . Selain itu, jika pterygium masih kecil, ia boleh menyebabkan ketidak selesaan akibat air mata kurang (dry eyes).

Jadi bagaimana cara merawat pterygium ini?

Jika saiznya kecil dan tidak mengganggu penglihatan, saya nasihatkan elakkan sinar UV yang berlebihan (gunakan pelindung UV pada cermin mata contohnya), dan gunakan titisan mata pelembab jika mata kering

Jika saiznya semakin besar hingga sampai ke TENGAH anak mata hitam, maka pembedahan kecil untuk membuangnya boleh dilakukan.

Semasa pembedahan, selaput pterygium akan dibuang dan kawasan di mata putih di bawahnya akan ditampal dengan lapisan konjunktiva dari kawasan sekitar, dan ini dipanggil graf konjunktiva (conjunctival autograft) . Graf ini adalah untuk mengelakkan pterygium berulang lagi.

Pembedahan ini hanya mengambil masa dalam 30 minit, dan dilakukan dengan bius setempat. Selepas pembedahan, pesakit akan diberi ubat titis mata antibiotik dan steroid selama 2 minggu.

Contoh gambar Pakar Mata sedang menjalankan pembedahan terhadap pesakit 

Adakah selaput pterygium ini boleh berulang?

Bagi pesakit yang berusia lebih 50 tahun, kebiasaanya ia tidak akan berulang. Namun bagi pesakit yang muda, oleh kerana tubuh badannya sangat aktif dalam memulihkan luka, tisu fibrovaskular itu boleh tumbuh semula.

Pengalaman saya, seorang pesakit berusia 20 tahun yang mempunyai pterygium di kedua-dua belah mata, beriya-iya mahu menjalani pembedahan 2 minggu sebelum raya kerana mahu berhari raya dengan mata yang tidak merah (dan nampak tidak kacak).

Walaupun saya sudah menasihatkan agar tidak perlu menjalani pembedahan kerana ia tidak mengganggu penglihatan, beliau tetap berkeras.

Alhamdulillah pembedahan berjalan lancar. Namun seminggu selepas raya, saya bertemu beliau di klinik, pterygiumnya sudah tumbuh kembali sepenuhnya.
Jika ada persoalan, rujuklah doktor anda dan dapatkan temujanji dengan pakar mata yang berdekatan. Kami sedia membantu, in shaa Allah ๐Ÿ˜Š


Rujukan :
1)      Pterygium ,  Matthew Caldwell, Lawrie Hirst and Maria A. Woodward, MD, American Academy of Ophthalmology ( http://eyewiki.aao.org/Pterygium)


2)      Conjunctival autograft for pterygium, Elizabeth Clearfield, Valliammai Muthappan, Xue Wang, and Irene C Kuo, Cochrane Database Syst Rev. 2016; 2: CD011349. 

Balik mana raya ni?

Balik mana raya ni? ๐Ÿค”

Satu soalan yang makin kerap kedengaran,
dengan hanya berbaki 12 hari bulan Ramadan.

Alhamdulillah untunglah yang punya adik beradik ramai,
boleh bergilir dengan kampung mertua.
Walaupun seorang dua tidak pulang ke kampung mak ayah,
masih ramai lagi yang memastikan orang tua tidak kesunyian tatkala takbir bergema

Namun,

Alhamdulillah bertuah juga orang yang tidak punya adik beradik ramai.
Mungkin tiap tahun terpaksa banyak pulang ke rumah mertua,
yang anaknya seorang dua cuma.
Tetapi syukur anak cucu mendapat perhatian sepenuhnya
Dapat juga baju raya tambahan sepasang dua

Alhamdulillah juga,
buat yang sudah bernikah namun belum dikurniakan cahayamata.
Sekurang-kurangnya nanti ada insan tercinta,
berbaju sedondon dengan kita di pagi raya.

Alhamdulillah juga,
buat yang belum berpunya,
tak perlu mencabut undi pulang ke mana.
Ria di hati berhari raya,
bersama keluarga yang dirindu sentiasa

Namun, tetap Alhamdulillah jua,
buat yang sebatang kara,
berhari raya di kota,
kerana kesedihan itu boleh jadi mendekatkan hati,
kepada Rabb yang Maha Pencipta,
yang menjanjikan syurga buat yang sabar dengan ujianNya.

Di sana nanti, tiada lagi keletihan dan bermuram durja.

Hanya bahagia.

Ya, bahagia

Itulah kampung asal yang didamba,
insan yang sedar hidup di dunia ini hanya sementara,
lantas menyediakan bekal untuk akhirat sebanyaknya.

Alhamdulillah...

Bersyukur kita sentiasa

Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah
Setiap tahun balik rumah mertua
Adik beradik suami cuma dua
Tapi gembira sahaja
Raya ke dua tetap balik rumah Mak kita
Yeay ๐Ÿ˜ฌ

Kenangan berhari raya di kampung beberapa tahun lalu

Monday, 12 June 2017

Ketumbit Oh Ketumbit oleh draisyahafiz

Ketumbit tu sebab "mengintai" orang ke? ๐Ÿ‘€

Sebagai doktor mata, saya selalu dapat soalan ini. 

Jawapannya: TIDAK 

Heheheh (phew!)

Ketumbit adalah akibat bukaan kelenjar air mata dari akar bulu mata tersumbat akibat

1) kelemumur pada bulu mata (blephritis)

2) eyeliner yang tidak dibersihkan

3) habuk dan sebagainya (contoh penunggang motorsikal, pekerja tapak binaan dan sebagainya)

Nama saintifiknya adalah

CHALAZION jika tidak sakit

STYE jika sakit , merah dan dijangkiti kuman

Bagaimana cara merawatnya?

Sila rujuk gambar ya ๐Ÿ˜

Jemput share kalau bermanfaat & kenal ramai orang yang selalu kena ketumbit heheh
Ni masa saya kena ketumbit beberapa bulan yg lepas




Peralatan yg diperlukan adalah cotton bud, air suam, baby syampoo yg tak pedihkan mata (janji jgn Johnsons sbb Johnson pro Israel ๐Ÿ˜‘)

Titiskan beberapa titis syampu ke dlm air suam, jadi kan macam air sabun, celup cotton bud dalam air itu
 


Bersihkan kelopak mata di kawasan bulu mata 

Langkah ini dinamakan LID HYGIENE


Dah bersih, ambil air suam yg bersih (bukan air sabun tadi), dlm mangkuk kaca, dan sebatang sudu besi 


Celupkan sudu dlm mangkuk supaya sudu jadi suam


Test atau cuba rasa kepanasan sudu itu. Agak-agak boleh tahan panas & tidak melecur , boleh guna 

Melecur karang panjang cerita pulak 




Tuamkan sudu tadi pada kelopak mata yg ada ketumbit itu. Dalam
3 minit

Kalau nak lebih bagus, guna stop watch ⌚️

Fungsi langkah ini adalah untuk kembangkan saluran kelenjar yg tersumbat & beri laluan utk kekotoran itu keluar
 


Ini antibiotic , jgn beli sendiri, dapatkan dari DOKTOR ya


Ini Cara masukkan ubat ke dalam mata . Tarik kelopak mata bawah dan masukkan


Pegang sekejap dalam 30 saat supaya ubat meresap masuk. Kalau terus tutup nanti ubat terkeluar. 

Kalau lepas 2 minggu ketumbit belum sembuh, mungkin perlu operation sikit untuk keluarkan nanah. 

Bolehlah buat temujanji jumpa doktor mata anda atau call +60 3 6144 1600 Kalau nak jumpa Dr Aisyah heheheh


SEMOGA BERMANFAAT 

#Artikel ini turut disiarkan di dalam OH BULAN dan Medical Mythbuster Malaysia (Disember 2016)

#semua gambar adalah hak milik draisyahafiz.com 




Bangun Pagi Mata Berdarah?

Beberapa hari kebelakangan ini saya sering mendapat konsultasi melalui whatsapp. 

Kebiasaaannya saya jarang memberikan konsultasi tanpa memeriksa pesakit, tetapi kerana keadaan ini agak sering berlaku, dan kebiasaannya tidak merbahaya, maka saya   memberikan nasihat perubatan saya melalui gambar yang dikirimkan . 

Apatah lagi yang bertanya adalah teman-teman doktor, maka saya agak yakin untuk memberikan nasihat .

Pesakit bangun pagi dan nampak darah di mata putih mereka.

Pasti mendebarkan bukan, apabila terlihat darah merah di dalam mata! Apatah lagi jika ini adalah pertama kali ia berlaku

Keadaan ini adalah pendarahan di bawah lapisan konjunktiva, atau dalam istilah perubatannya, subconjunctival haemorrhage. Mata putih dan bahagian dalam kelopak mata kita, sememangnya diliputi satu lapisan lutsinar, yang bersambung antara satu sama lain . Lapisan inilah yang dipanggil konjunktiva .

Jangkitan atau radang pada lapisan ini dipanggil conjunctivitis, atau sakit mata merah yang mudah berjangkit.
Pendarahan di bawah lapisan ini dipanggil subconjunctival haemorrhage

Apakah penyebab pendarahan ini?

Lapisan konjunktiva ini sememangnya kaya dengan saluran darah yang kecil dan sederhana besar. Ada kalanya salur darah ini pecah, disebabkan sama ada gosokan yang kuat atau kerana tekanan di dalam salur darah itu yang tinggi, menyebabkan salur darah yang kecil pecah.

Tekanan yang tinggi ini boleh disebabkan apa-apa keadaan yang meningkatkan tekanan dalam salur darah kepala, atau disebut Valsalva manoeuvre (forced expiration against a closed glottis). Contoh yang biasa kita lakukan Valsalva  manoeuvre adalah ketika ingin menghilangkan rasa tidak selesa di dalam telinga ketika di dalam penerbangan, kita menghembus hidung dalam keadaan hidung dan mulut tertutup. Keadaan ini juga berlaku apabila seseorang itu batuk , bersin dengan kuat atau meneran contohnya bagi seseorang yang sembelit atau wanita yang meneran ketika hendak melahirkan anak

Kadangkala pendarahan ini juga boleh berlaku di kalangan pesakit kencing manis dan darah tinggi . 

Pengguna kanta lekap juga berisiko mendapat pendarahan ini jika teknik memasang dan menanggalkan kanta lekap kurang baik, dan menyebabkan kuku terkena pada lapisan konjunktiva ini.

Kebiasaannya subconjunctival haemorrhage ini tidak merbahaya, dan akan hilang dengan sendirinya dalam masa 2 minggu. Darah yang merah, akan bertukar menjadi keperangan, dan akhirnya sedikit demi sedikit semakin pudar.

Ada beberapa keadaan yang mana jika subconjunctival haemorrhage ini berlaku, pesakit harus mendapatkan nasihat doktor atau pakar mata iaitu

1)      Jika pendarahan berlaku selepas kemalangan atau trauma di kawasan mata, contohnya jatuh, kemalangan jalan raya mahupun dipukul. Ada kalanya pendarahan ini menutupi kawasan kecederaan yang lebih teruk seperti luka pada bola mata akibat tertusuk objek tajam (corneal or scleral laceration).

Contoh pendarahan subkonjunktiva kerana trauma (kemalangan jalan raya) 

2)      Jika pendarahan berlaku dan saiznya besar hingga tidak nampak batasan mata putih yang normal (posterior limit). Jika ini berlaku, ada kemungkinan pendarahan itu sampai ke bahagian belakang mata dan ia boleh memberi tekanan kepada saraf mata, hingga membahayakan penglihatan.

3)      Jika pendarahan berlaku pada pesakit yang menggunakan ubat mencairkan darah seperti warfarin dan aspirin. Ini kerana pendarahan boleh merebak dan boleh berlaku di tempat-tempat lain seperti di dalam bola mata, yang boleh mengakibatkan tekanan dalam mata meningkat (hyphema with secondary increase in intraocular pressure)

4)      Jika pendarahan berlaku berulang kali dalam masa beberapa bulan, kerana ini mungkin petanda pesakit ada masalah dalam pembekuan darah seperti pesakit leukemia.
Sebaiknya jika ragu-ragu, lebih baik pesakit mendapatkan nasihat dan rawatan dari pakar mata. 

Kebiasaannya tiada ubat titis atau ubat makan yang diperlukan, hanya pemerhatian selama 2 minggu. 

Tidak perlu membeli ubat titis dari farmasi atau dari toko jamu kerana tiada kajian menunjukkan meletakkan apa-apa ubat akan mempercepatkan kesembuhan pendarahan di bawah lapisan konjunktiva ini.


Rujukan :
1)      Subconjunctival Haemorrhage, Kierstan Boyd, American Academy of Ophthalmology ( https://www.aao.org/eye-health/diseases/subconjunctival-hemorrhage-cause)


2)      Subconjunctival hemorrhage: risk factors and potential indicators, Bercin Tarlan and Hayyam Kiratli, Clin Ophthalmol. 2013; 7: 1163–1170. 

#artikel ini turut disiarkan oleh Malaysian Medical Gazette bulan Mei 2017

#semua gambar adalah hak milik draisyahafiz.com 

Apa pendapat saya tentang supplement ?

Apa pendapat saya tentang supplement ? ๐Ÿค”

Pendapat saya tidak penting, yang penting apa bukti saintifik? ๐Ÿค—

Di dalam Islam juga kita diajar untuk kembali kepada sumber yang sahih apabila ada kekeliruan.

Nah baca link tentang supplement dalam ruang RUJUKAN

Baca yang link journal tu ya, bukan baca tajuk sahaja 

SEMUA UBAT DAN SUPPLEMENT PERLU PANTAUAN  OLEH DOKTOR.

Panadol yang "biasa-biasa" boleh jadi racun jika diambil berlebihan atau dimakan oleh orang yang ada masalah hati (liver, bukan hati dan perasaan ๐Ÿ’”) atau masalah buah pinggang

Perlu saya tekankan ADA ORANG PERLU SUPPLEMENT
Contoh 

1) wanita hamil atau merancang untuk hamil perlu supplement folic acid untuk elakkan kecacatan saraf tunjang (spina bifida)

2) pesakit osteoporosis perlu supplement kalsium dan vitamin D jika tak boleh minum susu/makan produk berkalsium tinggi, untuk mengelakkan tulang rapuh lebih teruk

3) pesakit mata Age Related Macula Degeneration (AMD) perlu supplement antioksida formulasi khas untuk mengelakkan kebutaan (tetapi perlu pantauan rapi dari doktor kerana jika tersilap pilih, boleh menyebabkan kanser paru-paru pula)

4) kanak-kanak terbantut tumbesaran perlu supplement protein dan vitamin untuk membantu mereka membesar dengan sihat

5) pesakit anaemia yang kurang sel darah merah, perlukan supplement zat besi

Semua contoh ini ada bukti saintifik. Saya senaraikan sebahagiannya di ruang rujukan.

Contoh nombor 3 paling saya suka kerana ia bidang saya, ayah saya ada AMD (dan sekarang bergantung kepada penglihatan satu mata) dan saya ada genetik AMD . Boleh rujuk gambar untuk baca hasil kajian AREDS study yang merupakan "landmark study" .







Masalah dengan supplement di Malaysia adalah ❗❗

❌ 1) OVERCLAIM  oleh individu. Kebanyakan syarikat saya pasti ada panduan untuk TIDAK OVERCLAIM , tetapi ahli-ahli atau peniaga yang membuat dakwaan kelebihan produk berlebihan

❌ 2) individu bergelaran menggunakan status untuk "menghalalkan" overclaim terutamanya dari golongan sektor kesihatan

❌ 3) pesakit percaya kepada overclaim , mungkin agak terdesak untuk percaya (desparate) dan meninggalkan rawatan hospital yang sudah banyak bukti saintifik keberkesanannya

❌ 4) pesakit merahsiakan yang mereka ambil supplement dan herba dari doktor, dan hanya mendapatkan rawatan apabila sudah tidak tertanggung kesakitan diri , HINGGA ADA YANG MENGALAMI KEGAGALAN HATI / BUAH PINGGANG atau MAUT

❌ 5) TIADA PANTAUAN fungsi hati , buah pinggang dan sebagainya secara berkala oleh pengguna supplement

❌ 6) penjual supplement yang tidak berilmu, pukul rata semua orang boleh ambil supplement dan supplement "boleh rawat semua penyakit". Malah ada yang berani menyarankan "berhenti sahaja ubat doktor ".

Saya sendiri ambil supplement 

1) antioksida untuk mengelakkan AMD kerana saya ada genetik itu

2) kalsium kerana saya sangat tidak suka minum susu dan saya tahu wanita Asia terdedah kepada risiko osteoporosis . Tambahan pula saya masih menyusukan anak

3) probiotik kerana saya tahu bakteria baik dalam usus saya penting (ada bukti saintifik dalam ruang rujukan)

Tetapi, saya pantau fungsi hati dan buah pinggang saya secara rutin

Jenama apa saya pilih,itu pilihan individu saya setelah saya membuat kajian tentangnya. Tetapi saya tidak akan menggunakan gelaran doktor saya untuk mempromosikan sesuatu jenama , apatah lagi overclaim sesuatu supplement MENYEMBUHKAN penyakit.

Supplement adalah makanan tambahan. 
Bukan ubat. ❗

Jika anda sihat, mampu makan makanan yang berkhasiat dan seimbang, anda tidak perlu supplement

Jika anda DINASIHATKAN OLEH DOKTOR untuk mengambil sesuatu supplement , silalah ambil. Jika tidak,saya mohon rujuklah dengan yang lebih arif sebelum mengambil apa-apa supplement .

Di dalam surah An-Nahl Allah subhanahu wa ta’ala berfirman,
ูَุณۡ‍َูٔ„ُูˆุٓงْ ุฃَู‡ูۡ„َ ูฑู„ุฐِّูƒุۡฑِ ุฅِู† ูƒُู†ุชُู…ۡ ู„َุง ุชَุนูۡ„َู…ُูˆู†َ
“… maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kalian tidak mengetahui.” 
(an-Nahl: 43)

Sekali lagi saya tegaskan SEMUA PENGGUNA SUPPLEMENT PERLU DIPANTAU SECARA BERKALA OLEH DOKTOR

Jika penjual supplement tidak mampu memberi khidmat pantauan melalui ujian darah kepada pengguna, mereka sepatutnya tidak sewenang-wenangnya memberi/ menjual / mencadangkan supplement kepada pengguna,apatah lagi meminta penggunaan BERHENTI MAKAN UBAT DARI HOSPITAL

Dan pengguna patut mengambil nama penuh, alamat dan nombor telefon penjual supplement , Jika ada berlaku sebarang kesan sampingan, laporkan dan minta penjual itu bertanggungjawab.

Allahu Alam

Rujukan Bacaan Lanjut: 

Supplement
๐Ÿ’”Bukti Suppplemen dan herba boleh menyebabkan kerosakkan dan kegagalan hati, juga boleh mengakibatkan kematian.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27677775/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076034/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4848993/#!po=9.84252
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25043597/

๐Ÿ’ŸBukti wanita hamil perlu folic acid elak kecacatan tulang belakang bayi

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28151610/?i=1&from=folic%20acid%20supplementation%20spina%20bifida#fft

๐Ÿ’ŸBukti pesakit osteoporosis perlu kalsium dan vitamin D 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11683549/?i=5&from=/25648107/related

๐Ÿ’ŸBukti pesakit AMD perlu antioksida TETAPI PERLU DIPANTAU OLEH DOKTOR

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11594942/?i=7&from=/23644932/related

๐Ÿ’ŸBukti probiotik baik untuk kesihatan usus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28555037/?i=8&from=probiotics%20review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25799959/?i=6&from=/28574970/related