Sunday 16 April 2023

Apa yang anda banggakan dengan anak anda?

 Apa yang membuatkan anda bangga dengan anak anda? 


Umar adalah anak sulung lelaki kami. Anak ketiga yang hadir selepas 2 orang anak perempuan. Pastinya kehadirannya amat dinanti-nanti. 


Namun dia hadir ketika saya sedang sibuk dengan Masters . Seperti kehamilan dengan adik beradiknya yang lain, episod kehamilan dengan Umar, tak kurang dramatik .


Pada usia 19 minggu dalam kandungan, saya pendarahan teruk hingga darah menitik di kerusi . 


Ketika usia 21 minggu , imbasan ultrasound kata dia adalah perempuan, maka saya pilih nama Aminah Camelia untuknya, tetapi suami tak setuju . Rupanya pada 24 minggu, imbasan sekali lagi , menunjukkan dia adalah boy! 


Encik suami lah paling gembira sekali , balik dari berjumpa doktor terus beliau belikan semua baju bayi boy. 


Semasa bayi, Umar yang paling mudah dijaga. Jarang meragam. Nak tidur pun, beri susu dan letak saja di atas tilam, dia akan tidur sendiri . 


Umar umur 9 bulan dia sudah tidur sepanjang malam. Terakhir minum susu pukul 11 malam, pukul 5 atau 6 pagi baru bangun .


Walaupun tiba-tiba mendapat adik setelah 6 tahun menjadi bongsu, dia langsung tidak cemburu. Adiknya tarik rambut, ambil mainan dia semasa kecil, dia tak pernah balas. 


Mulai 7 tahun Umar solat 5 waktu tak tinggal Alhamdulillah . 


Dia sangat penyayang kepada saya sebagai ibu, dan protective juga. Jika balik kerja, dialah orang pertama buka pintu atau datang ke kereta saya untuk tolong ambilkan barang-barang saya. 


Cuma dari segi akademi, Umar belum cemerlang seperti kakak-kakaknya. Sebagai ibu pasti saya risau juga. 


Tetapi minggu lepas, saya menaiki Grab yang biasa kami tempah. Aunty itu berkata , “your eldest son has grown so tall! He is so polite and he likes to chat with me when I fetch them from school. When I drop them off, he always waves and say “Thank you Aunty Amber!!”. 


Ma shaa Allah, sejuk rasa hati mendengar akhlak baik seorang anak, dengan orang lain , apatah lagi dengan insan non Muslim. 


It’s not his birthday today, but I just felt that I need to write this to remind me in the future. 


That I am proud , and thankful of Umar, for being a good kid. Alhamdulillah . 


Semoga Umar membesar menjadi anak yang cemerlang iman, akhlak dan berjaya dunia akhirat ya in shaa Allah. 


#drazlindarita 

#kisahkehidupandrazlindarita 

#ceritaMakMak

#microsurgeonmom




No comments:

Post a Comment