Friday, 2 October 2020

Gelombang Kluster Politik. Mari kita recap semula 2020 kita

Mula-mula kes Covid ada di Malaysia, awal Februari 2020, semua kes import, kebanyakannya dari China. 


Kemudian gelombang ke dua kluster Sri Petaling. Pernah satu hari 190 kes.



Kemudian kita PKP. 


Bermula 18 Mac 2020.


Lama kita tak jumpa Mak Ayah, tak boleh rentas negeri, semua kena #dudukdirumah, semua orang belajar masak sendiri. Tepung pelita paling hot rasanya hohohoh.


Masa ni ada kluster Kayangan juga, jangan lupa. Baru kau orang tahu rindu dengan kluster Sri Petaling yang baik-baik. 


Kemudian datang Ramadan, kita terawih di rumah. Tak ada bazar Ramadan. Syahdu je, tapi Alhamdulillah ramai yang terawih penuh tahun ni. 


Raya, kita raya di rumah. Encik Suami jadi imam solat raya. Ada yang pegang tongkat, ada yang pegang kayu golf.


Pertengahan Jun, dah dibenarkan rentas negeri, Alhamdulillah dapatlah kita jumpa Mak Ayah kita semula selepas berbulan-bulan video call saja. Masih PKPP, kena jaga penjarakan sosial.


Waktu ini kita tersedar, betapa terseksanya hidup kita kalau tak dapat jumpa Mak Ayah yang dah tua tu. Alhamdulillah masih ada sisa penghujung Syawal, dapatlah juga sambut dengan mereka untuk 2020 ini. 


Bulan Julai, Ogos Alhamdulillah dah mula pulih semula negara kita walaupun negara di luar kes Covid mencanak-canak. Filipina dan Indonesia lebih 200,000 kes dah.


Tiba-tiba kes naik di Sabah sebab ada warga asing yang masuk di tahan di Pusat Tahanan. Bermula di Kluster Benteng, Kemudian ada pilihan raya negeri, orang berkempen sana sini tak sah kalau tak salam agaknya, tersebarlah Covid dengan jayanya.



Kenapa saya nak "re-cap" semua cerita covid ni?


Sebab Melayu mudah lupa.


Apa, ingat selama Januari sampai September ni, frontliners dan petugas kesihatan tu duduk goyang kaki minum air kelapa yang ada payung kecik je ke?


Baru nak rehat kejap, kes dah naik balik, ada yang kena deploy pergi Sabah Sarawak, pusat gerakan dah rancak balik, kena sarung PPE, contact tracing.


Untuk setiap kes positif, bayangkan berapa ramai nak kena trace tu?


Kita pun tak nak PKP macam hari tu semula. Anak-anak kita semua baru nak mula sekolah macam biasa. Kesian anak-anak yang nak SPM tu. 


Saya sebagai petugas kesihatan cuma nak mohon kerjasama semua untuk PATUH ARAHAN SAHAJA.


Jika balik dari Sabah, SILA JALANI SARINGAN DAN KUARANTIN DIRI.


Jika perlu disaring, HARAP BERSABAR jika kena tunggu lama sedikit di pusat saringan.


Kami bertugas dari Januari, setiap hari balik kerja berdebar takut bawa balik virus ke rumah.


Mohon kerjasama semua ya.


Tak mahu PKP lagi.


Kalau nampak sesiapa bergelang pink moh kita report sama-sama, demi mencegah penularan Covid-19 di Malaysia ya.


Marilah kita juga teruskan jaga penjarakan sosial. Elakkan tempat SESAK, SEMPIT dan SEMBANG dekat-dekat (3S).


Cukuplah kita melalui kepayahan dalam 2020 ini. Kalau boleh tak sanggup dilanjutkan hingga 2021.


Sama-sama kita jaga ya. 


Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Kita semua sayang Malaysia









No comments:

Post a comment