Sunday 17 September 2023

Wanita berkerjaya berlagak?

 "Wanita berkerjaya berlagak" 


Amboi statement. 


Alhamdulillah dah bekerja sejak tahun 2004 hingga sekarang. Tak pernah lagi Encik Suami kata saya berlagak.  


Makin lama makin manjaaah, lagi.


Hahaaa berlagak tak statement saya 😂 


Iyalah manja dengan suami sendiri. Bukan dengan suami orang kan. 


Saya tak nak jawab bagi pihak orang lain. Tetapi nak jawab bagi diri saya. 


1) Kami sama-sama doktor, sebelum bernikah pun dah tahu masing-masing ambil medic. Degree pun sama. Nak berlagak apa kan?


2) Saya ambil Masters, suami saya tidak. Ini pilihan beliau. Saya hormati dan syukuri keputusan beliau. Saya rasa kalau kami dua-dua sambung belajar, dengan anak 3 orang ketika itu, mungkin kami tak survive. 


3) Setiap kejayaan saya, suami saya penyokong nombor satu saya. Pada bila-bila masa saya rasa ragu-ragu, beliau sentiasa kata, "I KNOW you can do it. " Keyakinan beliau kadang melebihi kepercayaan diri saya sendiri.


4) Saya mungkin berpangkat tinggi di hospital, tetapi balik di rumah, saya wajib patuh setiap arahan beliau, hatta sekecil-kecil permintaan, suruh buat kopi. Saya pernah minta balik awal dari boss besar saya, pada hari Sabtu (selepas waktu pejabat), sebab suami saya nak balik dah. Saya kena buat kopi untuk dia. Patriarchal? Mungkin. Tetapi saya yakin keredhaan Allah itu terletak pada redha suami yang soleh. 


5) Alhamdulillah suami saya adalah kiriman Allah, hasil doa Mama Ayah saya di Mekah semasa mereka menunaikan haji tahun 2001. Waktu itu ramai yang masuk meminang, tetapi saya memilih untuk istikharah dan berdoa. Allah pilih untuk saya. Saya yakin pilihan Allah itu yang terbaik. 


Ya. 


Kami pun tak sempurna. 


Tipulah kalau tak pernah gaduh, merajuk dan sebagainya. 


Dah 20 tahun bernikah kot.


Tetapi sebagaimana saya letak tingginya Mama Ayah di mata saya, kerana syurga saya dahulu terletak di bawah tapak kaki Mama, begitu juga saya melatih diri meletakkan suami saya sebagai kunci syurga, selepas patuh kepada Allah dan Rasulullah. 


Berlagak kerana berkerjaya? 


Kalau suami tak izinkan, kita wanita berkerjaya, langsung tak boleh bekerja pun kan? 


Jadi saya rasa tidak timbul soal berlagak atau tidak, terutamanya bagi pasangan yang sudah bernikah.


Paling penting harus ingat, setiap yang kita lakukan, adalah untuk mendapat redha Allah. 


Dan suami yang baik adalah yang dapat mendidik isteri agar sentiasa meletakkan matlamat ini dalam hidup berumahtangga, sama ada isteri itu berkerjaya atau tidak. 


Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Tak pandai masak, pandai buat kopi untuk suami saja. 


#drazlindarita

#kisahkehidupanDrAzlindarita


No comments:

Post a Comment