Friday 21 June 2024

Hubungan dengan Ayah , penentu sifat anak perempuan?

 Saya terjumpa satu video ni . Dia kata macamana hubungan seorang ayah dengan anak perempuan akan menentukan bagaimana anak perempuan tu akan membesar . 


Tahap keyakinan dia 


Bagaimana hubungan dia dengan orang lain nanti . 


(Saya kongsikan link di sini )


Entah , saya tak boleh nak judge macamana anak-anak perempuan saya tapi saya nak share macamana hubungan saya dengan Ayah saya . 


Ya. Ayah saya simple sahaja orangnya . Memang tidak sempurna tetapi baiklah di mata saya. 


Mama dan Ayah mendidik saya sampai saya rasa saya seorang yang berkeyakinan tinggi, masa kecil abang-abang saya kata Mama Ayah jumpa saya dalam perahu kat Sabah pun saya boleh buat dek je . Mentang la abang-abang saya kulit cerah, saya gelap sikit. 


Tapi itu tahap keyakinan saya. 


Apa yang Mak Ayah saya buat ? 


1) Tak pernah bandingkan saya dengan adik beradik lain kecuali untuk beri semangat . Contoh abang ke dua saya pergi Amerika Syarikat untuk belajar, Mama galakkan saya SPM kena straight A supaya boleh belajar sampai oversea. Tak pernah pula Mama Ayah bandingkan kenapa kau tak dapat 10 A1 macam abang dan sebagainya . Mereka hanya bagi galakkan. 


2) Mama Ayah selalu PUJI dan selalu beri kata-kata “Mama bangga dengan Rita “ atau Ayah selalu cakap English jadi Ayah akan cakap “I am proud of you “. Setiap kali saya dapat kejayaan walaupun kadang bukan nombor 1 pun, mereka tetap kata mereka bangga . Jadi saya nak buat lebih baik lagi . 


3) Mereka tidak pernah sentuh bab fizikal. Jadi kalau sedara mara selalu puji adik saya cantik, Mama akan counter cakap “Rita pandai”. Agaknya masin mulut Mak kan. Jadi saya tak pernah cemburu dengan kecantikan adik saya , sebab saya rasa saya tak cantik pun bukan satu kekurangan sebab saya ada kelebihan lain . 


4) Abang-abang saya masuk asrama penuh, saya tak dapat.  Tapi Mama Ayah kata ,”Kat mana-mana pun boleh berjaya , yang penting usaha”. 


Setiap kali saya jatuh, mereka bangkitkan saya semula . Mereka tak pandai nak ajar saya buat homework sebab Mama hanya sekolah sampai darjah 3, tapi Mama akan duduk sebelah kami buat homework untuk support . 


5) Mama Ayah tepati janji. Haaa ini saya rasa sangat penting . Semasa membesar, Mama menoreh getah untuk menyara kami. Ayah bekerja di KL setelah bersara tentera. KFC tu adalah reward kami SETAHUN sekali . Kalau nak makan KFC, kena SEMUA ORANG dapat nombor 1. Jadi semua orang kena usaha. Mereka tak pernah tak tepati janji. Hadiah paling besar saya pernah dapat adalah RM90 sebab Mama janji kalau saya dapat satu A dalam SPM Mama hadiahkan RM10. 


Alhamdulillah , hadiah itu pun Mama tunaikan . 


6) Mama Ayah sentiasa beritahu yang “Rita boleh . Mama Ayah yakin!” Mereka PERCAYA kepada saya, sebelum saya percaya kepada diri saya sendiri . Ini penting terutamanya semasa saya di Ireland , jauh dari keluarga. 


7) Mama Ayah selalu kirim bantuan , bukan dengan wang ringgit tetapi dengan doa. Kalau saya exam, Mama Ayah akan berpuasa supaya doa mereka lebih makbul. Pernah saya kehabisan duit di Ireland , Mama dapat hantar Euro 50. Lebih kurang RM250 sahaja pun . Tapi sangat bernilai pada saya. 


8.) Mama Ayah tak pernah bergaduh depan kami. Jadi di mata saya mereka sentiaaa harmoni. Tak mungkin la tak pernah gaduh kan. Lebih 50 tahun kot kahwin . Tetapi ia memberi keyakinan kepada saya bahawa there is such thing as a happy marriage . 


9) Walaupun kami pergi holiday, Mama Ayah mesti minta ambil gambar berdua mereka sahaja tanpa kami. Nampak simple tapi pada saya it shows that they appreciate each other . Selalu nampak Ayah dan Mama jalan pegang tangan dan gambar mereka berdua mesti Ayah peluk bahu Mama. 


10) Ayah selalu puji Mama pandai, pada saya, bila Mama tak ada. Ayah kata kalau Mama berpeluang belajar , mesti Mama jadi orang hebat . Pada saya Mama dah hebat dah . Tapi bila Ayah cakap begitu , saya tahu Ayah hormat pada Mama dan saya pun jadi hormat pada mereka berdua . 


Dulu sebelum bernikah, kalau orang tanya nak cari orang macamana? Saya akan jawab nak cari yang macam Ayah. 


Betul lah orang kata , kalau ada anak lelaki, dia akan meniru sifat ayahnya . 


Tetapi anak perempuan, akan menikahi orang yang ada sifat ayahnya. 


Semoga bermanfaat buat kita semua sebagai ibu bapa in shaa Allah . 


Yang pasti panduan terbaik kita adalah Rasullulah SAW yang bersabda : 


Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap ahli keluarganya, dan aku adalah orang yang paling baik terhadap ahli keluargaku.


Riwayat al-Tirmidhi (3895)


#drazlindarita 

#kisahkehidupanDrAzlindarita

#HazaMinFadhliRabbi




No comments:

Post a Comment