Sunday 20 September 2020

Bersyukur berpeluang jadi tua?

 Belek muka di cermin, cakap pada Encik Suami,


"Cuba Abang tengok muka saya. Dulu gebu je muka saya kan. Sekarang dah makin tua, dah tak gebu macam dulu. Kolagen pun dah kurang."


Beliau jawab, "Dapat jadi tua pun (kita) bersyukur."


Deep.


Teringat pula berapa ramai yang Allah ambil semula, sebelum sempat tua, termasuk 3 daripada 4 sahabat yang meninggal dunia akibat lemas gas karbon monoksida di dalam kereta baru - baru ini.


Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruh-ruh mereka, memberi kesembuhan kepada seorang lagi mangsa yang sedang di rawat di ICU, serta Allah mengurniakan kekuatan buat seluruh ahli keluarga mereka.


Sungguh, Allah berfirman:


كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ


“Setiap jiwa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka sungguh dia telah berjaya. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya”


(Ali-Imran 3: ayat 185)


Semoga kita menjadi insan yang sentiasa mengingati mati dan membuat persediaan untuknya in shaa Allah.


Rasulullah SAW bersabda :


 “Perbanyakkanlah mengingati mati yang akan menghapuskan kelazatan. Jika ia diingati dan direnung pada waktu susah, nescaya perasaan akan menjadi lapang dan tenang dan jika ia diingati pada waktu senang, nescaya hati dan perasaan akan sedar dan menginsafi diri.”


(Hadith Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi)


Dan semoga pengakhiran kita semua, adalah dengan amalan yang baik in shaa Allah kerana Rasulullah SAW bersabda, "Dan sesungguhnya amalan itu bergantung kepada penutupnya."


(Hadith Riwayat Al Bukhari) 


Amin 


Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Perlu bersyukur berpeluang menjadi tua.




No comments:

Post a Comment