Wednesday 10 March 2021

Vaksin Covid part 1 : Daftar Vaksin untuk Mak Ayah, tiba-tiba dapat turn saya!

"Daftar vaksin untuk Mak Ayah, tiba-tiba dapat turn untuk saya." 21 Februari 2021, vaksin Covid sampai di Malaysia 23 Februari, saya dah mula daftar untuk vaksin. Tetapi jawapan yang diterima, hanya "we are currently in phase one of the vaccination program for frontliners"
Tiada langsung petanda bahawa nama saya sudah didaftarkan. 24 Februari, bermulalah program vaksinasi di Malaysia. Hampir setiap hari saya melihat status pendaftaran saya, sambil melihat status FB puluhan sahabat-sahabat frontliners saya yang sudah menerima vaksinasi. Alhamdulillah, saya gembira buat mereka, semakin ramai yang di vaksin bererti semakin ramai yang di lindungi! Sebaik-baik pelindung pastinya Allah SWT. Satu hari, statistik program vaksinasi kebangsaan keluar, saya amat terkejut melihat sangat sedikit jumlah penerima vaksin di Selangor! Ketika itu, daripada lebih 53,000 vaksin, hanya 2047 adalah penerima di Selangor, sedangkan setiap hari jumlah kes baru tertinggi, adalah di Selangor.
Ada pula gambar orang bukan frontliner yang sudah menerima vaksin, termasuk Penolong Pegawai Daerah di sebuah negeri di utara. Dalam hati saya, apa hak orang itu menerima vaksin lebih dahulu dari kami yang saban hari bertemu pesakit? Hampir 2 minggu program vaksinasi berlangsung, masih lagi tiada berita bila giliran vaksinasi untuk kami di hospital swasta Selangor ini. Hingga semalam, 9 Mac, saya bermimpi, saya akan menerima vaksin, dan suami saya kata, "Eh, tahu tak side effect vaksin yang itu adalah glaucoma! Awak mana boleh ambil. Awak ada sejarah keluarga glaucoma!" Ini tidak benar ya. Mainan tidur semata-mata. Tidak ada kesan sampingan vaksin boleh sebabkan glaukoma. Ini semua mimpi buruk saya sahaja kahkahkah. Bangun pagi itu,saya terus daftarkan Mak Ayah saya untuk vaksin melalui www.vaksincovid.gov.my. Alhamdulillah adik beradik saya juga sudah mendaftar. Dalam perjalanan pergi kerja, saya telefon Mak dan beritahu yang saya dah daftarkan Mak Ayah. Mak pun kata, "Alhamdulillah. Mak malas betul nak pergi kat MySejahtera tu. Bukannya Mak pandai. Ha, kau dah dapat vaksin ke, kau kan doktor. " Saya jawab, "Belum Mak. Kami doktor di hospital private Selangor ni, belum ada bunyi pun." Mak pun mulalah bising pung pang pung pang hahaha. Biasalah Mak kan risau anak dan menantunya doktor. Saya pun kata, nak buat macamana, kita tunggu saja lah. Saya pun cakap, saya janji saya akan jaga jarak, pakai mask dan sebagainya, jadi Mak janganlah risau. Kami pun sambung bersembang hal-hal lain. Hati saya jadi tenang bila berbual dengan Mak. Saya jadi teringat, satu hadith, sabda Rasulullah SAW, “Allah telah menulis (di Lauh Mahfuzh) segenap takdir makhluk 50, 000 tahun sebelum Dia menciptakan langit dan bumi” (HR. Muslim) Sampai di hospital,pesakit ramai sungguh. Klinik saya sibuk hari Selasa itu. Selalunya kalau sibuk, saya memang tak layan handphone saya langsung.
Entah kenapa, tiba-tiba ada satu panggilan telefon dari nombor tak dikenali, dan saya pun angkat panggilan tu, walaupun saya ada patient. Suara sayup-sayup saja, "Assalamualaikum, Dr Azlindarita Aisyah ya?" Saya jawab ya. Orang itu kata, "Saya staff nurse dari Pusat Vaksinasi Covid-19, Pusat Perubatan Universiti Malaya. Doktor patutnya tarikh vaksin 22 Mac. Tapi Doktor boleh datang untuk vaksin esok, pukul 11 pagi?". Pada mulanya, saya jawab, saya ada ramai patient hari Rabu, kebetulan ia hari klinik juling bersama Pakar Orthoptist saya, saya ada berbelas pesakit. Sebaik sahaja saya jawab begitu, terus rasa," Bodohnya kau Aisyah kalau tak ambil slot ni. Kalau tak, lambat lagi kau dapat vaksin!" Terus saya kata, "OK Puan! Esok saya datang in shaa Allah!" Ma shaa Allah, Alhamdulillah! Betullah, di saat kita serahkan semua pada Allah, Allah aturkan semuanya dengan mudah. Hati punyalah berdebar, macam tak percaya. Saya tak cerita dengan sesiapa pun, walaupun kepada suami saya, sampailah dapat SMS dari pihak PPUM, malam itu. Malam itu siap tidur awal, nervous punya pasal hahahah. OK nanti sambung cerita hari kejadian.

No comments:

Post a Comment