Sunday 7 November 2021

Tips bawa maid balik ke Malaysia semula, dalam era pandemik

Oleh kerana ramai yang bertanya, maka saya sharekan bagaimana proses saya bawa maid saya balik ya.


Saya janji, ini bukan karangan cerpen macam post sebelum ini hahaha


Here goes :


Tips bawa maid balik Malaysia semula selepas cuti pada musim pandemik Covid-19 ✅


1) Pastikan maid anda legal dan sudah ada permit. Maid kami memang dah ada permit yang masih valid, beliau pulang bercuti sahaja.


Jangan tanya kalau yang tak ada permit, atau permit dah mati macamana. Saya tak pasti


2) Sebaiknya maid sudah dapat 2 dos vaksin dan dah cukup 14 hari selepas dos ke dua, jadi nanti boleh apply untuk kuarantin di rumah melalui HQA.


- kalau maid atau anda antivaksin, sila skrol laju-laju.


- kalau tak cukup dos, boleh masuk tapi nanti kena kuarantin di hotel. Siapkan duit saja ya.


3) Langkah pertama, apply MyTravelPass di


https://mtp.imi.gov.my/myTravelPass/main


Ini valid semasa proses kami nak bawa maid balik dalam September 2021. Kalau sekarang dah tak perlu, sila skip. 




4) Apabila dah lulus MyTravelPass (ambil masa dalam 3 hari dalam kes saya) , boleh buat pembayaran untuk MySafeTravel iaitu untuk PCR Covid test semasa tiba di KLIA dan bayaran pusat kuarantin. Masa ni sebaiknya dah tahu tiket balik maid tu bila.


- jika nanti nak apply HQA, tak boleh bayar PCR Covid test ni secara online.


- jika nak duduk hotel, semua bayaran untuk PCR Covid test dan hotel boleh bayar secara online di MySafeTravel. Nah saya belanja link terus 


https://safetravel.myeg.com.my/ 


- jika dah lengkap vaksin, kuarantin 7 hari. Kalau belum lengkap, 10 hari. Ini valid untuk masa sekarang la. Nanti kalau MKN tukar lagi, sila rujuk telegram MKN.


5) Sila book flight yang akan terbang ke pintu masuk Malaysia yang dibenarkan. Sila rujuk website KKM ke, Imigresen Malaysia ke .


Saya beberapa hari sebelum flight maid, kerja jadi stalker airport Jakarta dan KLIA, tengok flight apa yang betul-betul landing. Saya tengok Malindo, Garuda, MAS ada. Jadi saya book tiket itu. Air Asia saya tak tengok pun. Takut sakit jantung.


6) Jika maid akan naik connecting flight macam maid saya, sebaiknya naik penerbangan yang landing dan depart dari terminal yang sama. Contoh dari Medan ke Jakarta naik Malindo, Jakarta ke KL naik MAS. Semua penerbangan ini di Terminal 3 Lapangan Terbang Soekarno Hatta Jakarta. Kalau tukar terminal, nanti susah. 


Maid saya somehow tak dibenarkan check in bagasi terus dari Medan dengan alasan beg dia ada calar, takut makin rosak. Kena keluarkan dan check in semula. 


Pastikan ada masa yang cukup untuk proses ini. 


Di Lapangan Terbang Jakarta juga maid saya hampir kena tipu dengan orang yang kononnya nak tolong hantar pergi tempat check in, kemudian minta duit Rp500, 000. Orang tu ambil bagasi dia dan bawa ke kereta. Mujur ada orang tolong. 


Sila berhati-hati. 


7) Majikan apply Home Quarantine Application (HQA) di website 7 hingga 10 hari sebelum penerbangan pulang. 


https://hso.moh.gov.my/outbreak-portal-hqa/index 


Ada banyak syarat, selain maid dah cukup vaksin. Rumah tu kena ada cukup bilik, cukup toilet yang tak payah kongsi dengan orang lain, tak ada orang sakit kronik, kanak-kanak dan sebagainya. Keputusan pun dalam masa 3 hari juga. Nanti minta maid print dan bawa masa balik, sekali dengan MyTravelPass. 



8) Dalam masa 72 jam sebelum berlepas, maid kena buat PCR covid test di negaranya. Ya, ini waktu yang mendebarkan. Sebab tu kena cari tiket flight yang flexible. Kot tiba-tiba positive, hangus pula tiket. Saya ambil langkah, result keluar baru beli tiket. Ini kamikaze dah ni. Maka tiket jadi mahal. Ikut korang lah nak buat macamana. Kredit card masing-masing. 


Pastikan maid daftar PCR covid test tu DENGAN PASSPORT, bukan dengan KTP atau IC Indonesia mereka. Kadang nama/tarikh lahir  diorang ni di IC dan di passport tak sama. Airlines akan nak tengok sama di passport ya. 



9) Bila maid dah terbang, doa banyak-banyak dan sila stalk di flightaware.com macam aku ni ha. Kahkahkah. OK, gurau. Step ni tak payah. 



10) OK bila dah sampai di KLIA, mereka kena buat


a) daftar MySejahtera jadi kena ada simcard. Bab ni I is pening juga. Dia call pakai WiFi, abih tu camno nak bagi simcard Malaysia kat dia? Dia kat dalam? Jadi kalau dah ada nombor Malaysia better. Entah macamana kelmarin tu ada orang tolong dia daftar MySejahtera.


b) dia kena buat PCR covid swab test. Kalau dah bayar dengan MySafeTravel tadi, tunjuk saja resit. Kalau belum, kena bayar cash. 


Haaaaa inilah kisah sangkutan terakhir kami hari tu. 


Maid kami mana ada cash RM250 nak bayar. Kami nak bayar online tak boleh. 


Maka saya pun kena ambil pass masuk di kaunter Polis Bantuan di Level 2 KLIA (dekat Food Garden), bayar RM2 untuk pass, RM50 untuk upah escort oleh polis bantuan. 



Maka saya pun masuk laaa dengan diiringi polis, lalu ikut laluan crew, jumpa laaa maid saya di tempat saringan. 



Boleh bayar pakai cash atau kad, RM250 untuk swab test tu. Maid dah siap swab pun, dah siap pakai gelang pink. Masa tu maid dah tunjuk HQA letter pada petugas KKM. 


Dan terakhir, 


11) lepas bayar, maid pun lalu di kaunter Imigresen, tunjuk permit, MyTravelPass, chop, ambil beg, dan kami pun balik, hantar dia pergi kuarantin di rumah. 




Maka kuarantin lah dia di rumah tu 7 hari, setiap hari kena jawab soalan di MySejahtera. 


OK selamat maju jaya semua kawan-kawan yang nak bawa maid balik Malaysia. 


Semoga dipermudahkan urusan in shaa Allah. 


Doa banyak-banyak. 


Allah boleh atur bulan matahari planet semua, takkan Allah tak boleh bantu kita kan? 


In shaa Allah. 


Peace!

No comments:

Post a Comment