Sunday 7 November 2021

Perjuangan membawa pulang seorang maid pada musim Covid

Perjuangan membawa pulang seorang maid 

 (Long post alert) 

 Inilah satu perjuangan yang mencabar jiwa, mental, hati, perasaan, semua lah. Mungkin bukan buat semua, tapi sangat mencabar buat saya, a working mom anak 4, anak-anak ada yang sekolah, ada yang PDPR, saya yang travel 70 km sehari menempuh roadblock, jem dan sebagainya. 

 Maid kami ni Alhamdulillah, antara yang terbaik lah pernah bekerja dengan kami. Dah lebih 3 tahun bekerja. 

Pastinya tidak sempurna sebab saya pun bukan majikan yang sempurna. Tetapi beliau ni tak banyak soal, patuh, solat tak tinggal, makan tak cerewet, pandai masak ayam Korea meletup, pecel Jawa mengancam, gosok tudung licin muncung tajam. Paling bagus, kalau kena tegur, dia tak tarik muka masam atau merajuk. Dia akan minta maaf. Kalau saya yang kadang buat salah, teremosi, saya yang minta maaf dan dia maafkan. Sebab tu saya sayang dia haha. 

 Beliau tinggalkan Indonesia 3 tahun dulu, anak beliau baru lebih kurang umur 6 bulan. Dah 3 tahun tak jumpa, ibu mana yang sampai hati nak halang dia nak balik jumpa anak. 

Patutnya balik Raya 2020, tapi masa tu PKP, saya minta tangguh. Sampai Ramadan 2021, kami izinkan beliau bercuti 2 bulan. 2 Mei 2021, beliau pulang ke Medan, seminggu sebelum raya. 

 Nak jadi cerita, bulan Julai 2021, kita total lockdown. Mana tak nya, kes Covid baru mencanak naik sampai 20 ribu satu hari di Malaysia. Semua penerbangan dibatalkan. 

 Maka kami pun tunggu punya tunggu punya tunggu, sampailah keadaan reda, MAS kata bulan Oktober akan ada penerbangan semula. 

 Bila dengar border akan buka sahaja pada Oktober 2021, saya terus mohon MyTravelPass melalui online pada awal September . Dalam masa 3 hari sahaja, dah dapat kelulusan. Validity adalah 3 bulan ya. Saya telefon MAS, tanya betul ke border akan buka Oktober, mereka kata betul. Malah katanya seminggu ada 3 hingga 4 penerbangan dari Medan. Sembang kencang. 


 Dalam masa yang sama, saya minta maid saya lengkapkan vaksin 2 dos supaya tak perlu kuarantin di hotel, yang kalau 14 hari boleh cecah RM5K. Amekaw boleh bayar yuran sekolah anak dekat setahun tuu. 

 Alhamdulillah, cukup saja beliau 2 dos pada 6 Oktober , saya kira-kira 14 hari untuk beliau terbang. Tetapi apabila saya call, penerbangan penuh la pulak. Bulan November baru adaa. 

Aduh rumah saya dah macam tongkang pecah, saya letih bukan tahap tak larat masak dah, tahap nak call makcik cafe tempat saya order lauk pun kadang lupa. Kalau cam tu, alamat goreng telur dan masak sardin la jawabnya. 

 Alhamdulillah, akhirnya dapatlah tarikh 5 Nov untuk beliau balik dari Medan ke KL. Masa saya booking ni adalah awal Oktober. Tak apalah masa tu, redha sajalah delay 2 minggu dari tarikh asal. Dah tunggu 3 bulan, apalah sangat 2 minggu kan. 

 Langkah seterusnya, saya apply pula HQA atau Home Quarantine Application. Ini pun online juga. Ada syarat-syarat untuk rumah tu, selain syarat dah lengkap vaksin. Rumah tu mesti ada cukup bilik, cukup bilik air (tak payah kongsi), tak ada orang sakit kronik, mengandung, kanak-kanak. Banyak lah. 

 Maka saya pun fikir, baik kuarantinkan beliau di rumah baru di Shah Alam. Kontraktor pun kata hujung September rumah boleh siap. Kalau delay pun, takkan sampai awal November tak siap lagi? 

 Jeng jeng. 

 Murphy's law kata, if anything can go wrong, it will. 

 Dunia ini tempat ujian. 

 Begitulah. 

 Hujung September, rumah tak siap. 

 20 Oktober, tak siap juga. 

 31 Oktober? Tak siap jugaaa! 

 Habis gaduh dah dengan contractor. 

Jangan salah faham, contractor saya OK je. Saya rasa sub - sub ni yang masalah. Orang kabinet kata nak datang Rabu, Sabtu baru muncul. Benda-benda macam tu lah. 


 Saya pun bagi ultimatum pada contractor saya. Maid saya nak sampai 5 November, macamana pun rumah kena siap sebab HQA dah lulus. 

 To cut the story short, alhamdulillah rumah akhirnya siap interior, habitable pada 4 November 2021, genap 8 bulan dari mula (termasuk PKP 2 bulan dok canguk tak boleh kerja). Bahagian luar, kolam ikan, gazebo tak siap tu kita abaikanlah dulu. 

 Kembali kepada cerita maid, saya punyalah berdebar, saya minta maid saya gerak dari kampung 2 November, sebab kena buat PCR covid test dalam masa 72 jam sebelum terbang. Kampung dia tak ada ujian PCR. Hanya di Medan yang ada. 

 Pada hari perjalanan dia tu, saya pula sibuk uruskan beli barang anak nak balik asrama, tak check email. 

 Guess what? 

 Pukul 7 malam maid bergerak dari kampung ke Medan naik bas, menempuh perjalanan yang akan memakan masa 11 jam, pukul 8 malam saya check email, MAS BATALKAN PENERBANGAN! 

 Ma shaa Allah saya masa tu dah tak tahu nak rasa apa dah. Saya call MAS Customer (DON'T) Care, lebih 20 minit baru berjawab, nak dapatkan pemakluman apa yang berlaku, sejam saya di talian! Rupanya TIADA OUTBOUND FLIGHT DARI MEDAN hinggalah DISEMBER 2021. 

 Ya Allah, habis tu maid saya tu takkan nak patah balik? 

Tiket bas tu je dah lebih RM200. Takkan nak duduk di Medan sampai Disember? 

 Pilihan yang saya dapat adalah
 1) jadikan open ticket 
2)refund 

 Saya pun minta refund tiket, dan petugas bernama Vicky masa tu kata, nanti akan ada staff lain akan hubungi saya untuk refund. 

 Malam tu saya check di online, ada saja penerbangan dari Medan ke Jakarta tetapi bukan dengan MAS atau Air Asia. Saya pun fikir, tak apalah, nanti lepas maid buat Covid test, kita book saja flight Medan - Jakarta - KL 

 Esoknya, 3 November, maid pergi buat PCR covid test, harganya Rp 600,000. Alhamdulillah keputusannya negatif, dapat malam itu juga. Tapi tarikh lahir dalam surat keputusan itu tak sama la pulaaak dengan dalam passport. Maka kami tak dapatlah nak tempah tiket untuk beliau lagi. 

 Esoknya, 4 November, saya telefon MAS sekali lagi, macam biasa 15 minit baru berjawab, lepas tu dari satu soalan ke satu soalan, "saya letak Puan di talian menunggu sebentar ya?" akan ambil masa 15-20 minit. Sempat lah aku ni masak buat cekodok, basuh baju satu load bagai. 

 Disebabkan tak ada pun orang call untuk refund, saya tanya boleh tak nak reroute tiket maid saya ni. 

 Staff kata nak kena tengok terma dan syarat tiket dulu. Lalalaaa.... Tunggu lagi 20 minit. "Ya, boleh Puan, tiket ada untuk esok tapi kena bayar fare difference RM1063". 

 Gitu, kau. Flight 2 jam je tapi total jadi RM1600 + sebab harga tiket asal RM600. 

 Saya pun tanya, MAS boleh terima ke kalau keputusan PCR Covid tu tarikh lahir salah? Staff nasihat kan buat semula sebab takut sangkut. 

 Saya tanya staff tu elok saya book terus ke flight ni? Staff tu kata terpulang, tapi sebaiknya tunggu result Covid yang terbaru. Cuma kalau lagi lambat booking, harga akan makin naik sbb fare difference. Tapi staff nama Mira tu kata, dia dah bookkan tiket ni, dengan harga sekian, saya tinggal bayar saja sebelum 5 Nov 6.25 pm iaitu waktu penerbangan. 

 Saya tanya Mira tu ramai ke passenger? Beliau kata setakat waktu tu baru seorang so tak perlu risau. Seat ada. Total waktu saya di talian, 1 jam ya Tuan-Tuan dan Puan-Puan. 

 Maka saya pun minta maid saya buat PCR covid semula sebelum saya book tiket. Maid pula tak cukup duit! 

Saya pula tak boleh buat oversea transfer sebab cuti umum Deepavali kan.

 Ya Rabbi bertimpa-timpa! 

 Saya minta maid usaha pinjam dulu sesiapa, saya pun contact kawan di Jakarta kalau boleh pinjamkan dulu, nanti saya transfer ke akaun Malaysia beliau. 

 Morale of the story di sini, kalau orang yang tak pernah pinjam duit, tiba-tiba nak pinjam duit tu kadang dia memang terdesak, babe. 

 Alhamdulillah, kawan saya di Jakarta pun kata OK nak tolong, Ayah maid saya pun tolong pinjamkan. 

 Nak jadi rezeki, maid saya pergi hospital tempat buat Covid test tu, mereka kata, boleh tukar je tarikh lahir tu sebab nama dan nombor passport sama. 

 Syukur ya Allah. 

 Haaaa... Petang Khamis ni cerita best. 

Alhamdulillah selesai bab PCR Covid test maid, saya call semula MAS. Cam biasa, 20 minit baru jawab. Naik cair dah taik telinga dengar iklan MAS ulang-ulang. 

 Kali ni yang jawab adalah staff nama Azim. Saya terus bagi nombor booking, lalalala nak booking flight Jakarta - KL tu lah. Dia punya nak confirm cerita kenapa tak jadi refund, kenapa nak reroute tu pun makan masa 20 minit. Letih OK. 

 Akhirnya dia kata OK boleh booking, tapi harga sekarang adalah RM1700. 

 I said, "Eh kenapa pula? Tadi Mira kata dia dah hold that ticket for me, tinggal bayar je." Azim kata, "Oh harga tu Mira je yang boleh bagi. Saya tak berani nak bagi sebab Mira yang lock harga tu." Azim kata nanti dia akan minta Mira hubungi saya sebab waktu tu lunch break, pukul 1 tengahari. 

 Saya pun kata OK. 

 Pukul 2.45 petang, masih tiada orang call. Saya pun call MAS semula, kali ni Ain yang jawab. Saya cakap saya nak bercakap dengan Mira, dia kata dia sedang ada customer, nanti dia akan call balik.

 Haaaa. 

 Minta maaf masa ni tahap kesabaran saya memang dah nipis sangat. 

 Ain pula jadi mangsa. 

 Sorry ya Ain. 

 Saya pun cakap, "Tadi Azim pun cakap Mira will call me. Saya tunggu sampai 2.45 nobody has called me. Saya nak booking flight, nanti lagi lambat, you all naikkan harga, kata sebab dah dekat dengan waktu penerbangan. Saya nak call you all pun ambil masa setengah jam baru berjawab. Kalau you all datang hospital, pandai pula marah-marah tunggu lama. Ni saya tunggu berjam-jam just to talk to someone! Saya nak book flight ni sebab MY MAID HAS TO FLY TOMORROW! Saya dah apply dia punya house quarantine, dia dah ada MyTravelPass, saya nak kena book flight dia dari Medan ke Jakarta kerana thanks to you guys there's no outbound flight from Medan, you guys asyik cancel flight dia. Let me tell you, the world does not revolve around Malaysia Airlines! I just need to book this flight and I want it at the promised price of RM1063 and NOT RM1700!" 

 Tahu apa jadi lepas tu? 

 Eh boleh pun dapat tiket tu dengan harga tu, si Ain tu boleh je pun tolong book. 

 Selesai semua, saya minta maaf sebab termarah dia (padahal bengkek dengan MAS as a whole), dia kata tak apa, dia faham. So 

Alhamdulillah, kami dapat book tiket Malindo dari Medan ke Jakarta pagi pkl 10.30, sampai Jakarta pkl 1 tengahari, transit sekejap, sempat lah hampir nak kena rompak di luar Airport Jakarta maid kami tu, kesian dia. 

 Pukul 3.40 pm check in di kaunter MAS, guess what? Tiket dia tu adalah Business Class, siap dapat masuk Sapphire Longue. 

Alhamdulillah, I'm happy for her, dapat relax. 

 My maid kata dalam flight ada 2 orang sahaja di business class, adalah dalam 20 orang di kelas ekonomi. 

 Kenapa MAS nak naikkan harga tiket sampai RM1700? 
Saya pun tak tahu. 

 Kenapa dia nak jual tiket business class sedangkan seat economy class masih ada? 
Saya rasa ini strategi licik. 

 But I'm happy for my maid dia dapat rest, dapat makan di lounge sebelum terbang. I'd rather pay the business class ticket than have her flight cancelled again and again. 

 Jadi sekarang beliau dah selamat sampai di rumah Shah Alam, esok kuarantin hari ke 3. 

 Will I fly with Malaysia Airlines again after this? 
Not if I have other options. 

 Kepada sahabat-sahabat yang bekerja dan tak ada maid, I salute you guys. Tabik spring. 

 To those yang ada maid, sama-samalah kita hargai mereka. 

 You can call me weak, call me mengada cannot survive without a maid, whatever. 

 6 bulan tak ada maid, dah lama tak nampak kabinet dapur tu. Asyik penuh dengan barang je haha. 

 Thanks for all your du'a guys. 

Love your support. 

 Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah 
 Insan lemah
#kisahkehidupanDrAzlindarita

No comments:

Post a Comment