Sunday 18 August 2019

Maldives, nak ikut travel agency ke nak jalan sendiri?


Maldives

Jika anda masukkan kata kunci “10 pulau peranginan tercantik di dunia”, PASTI Maldives akan tersenarai dalam mana-mana senarai laman web yang anda lawati.

Saya cuba masukkan di Google, di themysteriousworld.com , Maldives tersenarai di tempat pertama. Begitu juga di planetware.com. Di www.islands.com, Maldives turut tersenarai sebagai 16 pulau tercantik di dunia, bersama-sama Bora-bora, Fiji dan Hawaii.

Minat untuk melancong ke pulau-pulau ini bermula pada tahun 2012. Mungkin kerana saya pernah belajar di Eropah dan berpeluang untuk melancong ke beberapa buah negara di sana, saya ingin mencuba untuk melancong dan melihat suasana yang berbeza pula. Tidak dapat dinafikan, kos untuk berlibur ke tempat-tempat yang jauh pasti lebih tinggi berbanding kawasan sekitar Asia .

Bermula dengan Krabi , saya berjinak-jinak dengan snorkelling ke Koh Pi Pi, bersiar-siar ke James Bond Island di Thailand, tahun seterusnya saya ke Koh Lipe Thailand dan minat saya semakin membuak-buak untuk melihat keindahan alam di bawah laut, melihat batu karang yang berwarna warni, menyaksikan ikan yang berlainan spesis dan warna menari-nari di celah-celah terumbu karang yang indah. 

Pengalaman berjalan di dasar laut atau sea walking di Bali, dan seterusnya melihat betapa menakjubkan flora dan fauna dasar laut di Pulau Redang dan Pulau Perhentian, saya tekad untuk memanjangkan langkah saya ke Pulau tercantik dunia iaitu ke Maldives.

Kenangan terindah di Adaaran Resort Rannalhi bersama suami tercinta 

Sebelum ke sana, saya membaca beberapa coretan blog, dan kisah-kisah pengalaman sahabat-sahabat yang sudah menjejakkan kaki ke sana. Ada yang memilih untuk tinggal nun jauh ke selatan Maldives untuk berenang dengan whale sharks, hingga sanggup menaiki feri selama 7-8 jam dari Male iaitu ibu negara Maldives.  Ada yang memilih untuk menghabiskan RM50,000 untuk percutian seminggu kerana mahu tinggal dengan mewah di resort banglo di atas air dan makan di restoran di bawah air.

Semuanya bergantung kepada apa kemahuan dan kemampuan masing-masing. Tepuk dada, tanya selera.
Kalau saya, tepuk dada , tanya poket sendirilah haha.
Takkan sampai nak berhutang semata-mata untuk bercuti, kan?

Ok tujuan saya nak ke Maldives, nombor satu adalah sebagai hadiah ulang tahun perkahwinan saya dan suami yang saya cintai , yang ke 16. Terlalu banyak jasa dan pengorbanan beliau selama beliau menjadi suami saya. Dari saya sebagai pelajar perubatan, sambung Masters, sambung sub kepakaran, sekarang sedang nak membina kerjaya di bahagian UITM Private Specialist Centre pula, kadang kerja hari Sabtu, hingga malam hari. 

Beliau sentiasa sabar dan menyokong saya. 

Saya nak ke persidangan, beliaulah yang selalu sokong saya. Temankan saya, jika tak mampu temankan, akan galakkan saya pergi untuk tambah ilmu. Pendek kata tak terbalas dengan kata-kata. Sekali sekala saya nak hadiahkan beliau dengan masa saya yang tidak berbelah bagi , hanya untuk beliau.



Nombor dua, pastinya untuk menambah pengalaman saya snorkelling, belajar budaya saudara seagama kita di Maldives, di samping menikmati keindahan alam ciptaan Allah Subhanahu wa Taala.

Ok bila dah tetapkan matlamat, kita kena ada plan . Perancangan saya, saya budget sekitar RM7000-8000 sahaja, dan saya ada masa sekitar 5-6 bulan untuk kumpul duit. Macam mana nak kumpul duit? Kalau perlu locum, locum lah. Jika nak kumpul dari duit gaji, silakan. Jangan pula swipe credit card berlebihan kemudian berhutang ya. Tak bijak begitu.

Oleh kerana ini kali pertama kami nak ke negara asing, saya kurang gemar nak back packing atau mencari jalan sendiri. Entahlah mungkin faktor usia dah nak masuk ambang 40an, kami lebih suka pergi dalam keadaan relaks. Jadi saya ambil keputusan untuk mengambil tour agency semasa MATTA FAIR bulan Mac, kerana saya merancang untuk pergi pada bulan anniversary kami iaitu Ogos

Mengapa cari di Matta Fair? Kan sesak? Online kan senang?

Kerana jika di Matta Fair, saya yakin syarikat itu berdaftar, dan saya tahu mereka ada office yang saya boleh kunjungi kemudian. Kalau di online, saya tak pasti mereka ni scam ke, apa ke kan.

Lagipun di Matta Fair saya boleh bandingkan harga. Cuma memang kena sabar lah sedikit pusing-pusing tu.

Jadi selepas survey punya survey, saya lihat D Asia Travel ini antara yang paling murah, dan booth nya juga agak besar. Staff nya juga friendly, bersungguh-sungguh melayan pertanyaan saya walaupun saya pakai agak sempoi masa tu. 



Ada banyak pilihan, ikut budget masing-masing. Kalau nak tinggal di water villa, RM3000 satu malam. Saya ambil pakej 4 hari 3 malam di Arena Hotel (3 bintang tapi orang Maldives panggil guest house), full board iaitu siap makan, untuk 2 orang, RM3750 . Semasa booking, bayar 30% sahaja, selebihnya bayar 30 hari sebelum berlepas. Jadi ada masa lah nak kumpul duit ya.

Terbaik adalah masa nak booking itu, dah ada tarikh yang dijangka nak pergi. Oleh kerana saya nak pergi waktu cuti sekolah, harga tiket Air Asia agak mahal iaitu RM3200 untuk 2 orang termasuk bagasi 20kg seorang , makanan dan seat. Jika bukan cuti sekolah , harga tiket lebih murah.





Antara pakej-pakej yang ditawarkan D Asia Travels


Apa yang termasuk dengan pakej ini adalah:

-          
    - Airport transfer dari airport di pulau Male ke Maafushi (35 minit) . Sampai sahaja di Arrival, ada orang akan pegang board tulis “ARENA HOTEL”. Dia akan beri instruction di mana nak tunggu, ke mana nak jalan ambil boat. Dekat sahaja jetinya, jalan kaki pun tak sempat peluh. Beg besar jangan risau, nanti mereka akan tolong bawakan ke bot. Bot pun eksklusif, bukan macam bot dari Kuala Besut ke Pulau Perhentian. (Bukan kutuk ya, ni sebagai perbandingan sahaja) Kalau bayar asing bukan dalam pakej USD 25 seorang one way.



Bot milik Hotel Arena yang membawa kami ke Maafushi dari Male


-   - Makanan – Dinner, breakfast and lunch. Saya sertakan screenshot itinerary pakej saya. Kiranya sepanjang di Maldives ni kami tak payah beli food langsung lah kecuali selepas check out dari hotel. Kalau nak snacking antara waktu makan, sila bawa snack beli kat Mydin rumah korang sebab murah sikit. Kat Maldives Tong Garden juga kacangnya tapi dalam USD kahkahkah


 Gambar-gambar sekitar Hotel Arena





    - Hotel 3 bintang, bilik menghadap laut. Bilik kami best laaa siap ada hiasan “Happy Honeymoon” dan bilik tu ada 1 katil single extra. Cumanya menghadap construction sedikit tapi kami tak lah fussy sebab bukan kita duduk dalam bilik lama sangat pun. Banyak aktiviti di luar. Staff di hotel ini pun tersangatlah baiknya, hospitality memang tip top , kita nak pergi jetty untuk snorkelling depa hantar, kita balik depa teman, kita nak check out depa hantar lagi walapun jalan kaki. Alah dah 3 hari tu kami tahu dah jetty kat mana, tapi depa hantar juga sambil borak- borak


Hiasan bilik tidur kami 
  
Pemandangan dari bilik tidur kami 



-    - 1 kali romantic dinner tepi laut. Ok makanan buffet dinner sama macam orang lain tapi depa siapkan meja khas untuk kita laaa. Rasa special sangat laaa macam terawang-awang. Cuba pergi kat Jimbaran Bali tu, nasi goreng pun sampai RM60, rasa macam nak telan pun tak lalu hahah. Maldives best la weh!

-   - Half day snorkelling trip termasuk snorkelling mask, fin, towels, air mineral, packed lunch, payung untuk picnic di sandbank dan tour guide untuk bawa you all cari penyu yang comel tu. Ini nanti saya cerita lebih masa entri snorkelling

-    - Night fishing trip. Ok trip ini termasuk juga, kiranya balik snorkelling dalam pukul 2.45, 4.45 petang you all pergi la fishing dengan depa. Kami tak larat, jadi kami tak pergi. Heheh maaf lah tak dapat nak cerita macam mana pengalaman. Kami tak minat fishing.

-    - Snorkelling gear untuk guna di keliling pantai hotel, ini boleh minta anytime sahaja

-    -  Beach towel dan day bed untuk guna keliling hotel. Ini pun percuma boleh minta anytime

-    - 1 day Resort Visit – yang ini kami pergi Adaaran Resort Rannalhi. 1 hari boleh lah merasa jadi orang kaya duduk resort. Yang ini nanti saya cerita lebih dalam next entry ya. Kalau tak ambil pakej, ini USD105 seorang



Kalau you all nak datang sendiri, nak book Arena Hotel ni, dia ada private beach sikit lah dan lokasi dia cantik sebab boleh nampak both matahari terbit dan terbenam.




Hotel lain yang terkenal di sini: 

-          - Kaani Hotel – Nampak matahari terbenam – dekat dengan Arena Hotel

-          - Crystal Sand Beach Hotel  - Nampak matahari terbenam – tapi menghadap public road jadi agak tak privacy

-         -  Sunrise Hotel – Nampak matahari terbit tapi pantai ni tak best sebab ombak tak kuat, jadi air nya agak stagnant dan bau hamis sikit.


Inilah sunrise beach. Pada waktu pagi airnya tiada ombak dan agak berbau ikan. Di hadapan pantai ini ada Sunrise Hotel 


Jadi kalau nak datang dan book sendiri, saya cadangkan datang lah Arena Hotel ni ok.

Oh ya pakej half day snorkelling + night fishing + resort visit + romantic dinner tu kalau you all tak ambil pakej adalah USD 165 seorang



Buffet lunch adalah USD 10 seorang without tax

Buffet dinner adalah USD 10- 12 seorang without tax




Kami dah kira-kira kalau seorang kos pakej kami tak termasuk bilik adalah USD251 = RM1054

Kami tengok kat Booking.com bilik macam kami , plus breakfast & dinner pun RM2200 (selepas tax)

Jadi jumlah RM4394.

Kami ambil pakej dengan D Asia Travels RM3750. Macam lebih murah kan kan kan .

Hehe.

Ok itu dulu entri saya untuk kali ini. Esok saya share tentang pengalaman jalan-jalan Resort Visit pula, in shaa Allah 

No comments:

Post a Comment