Saturday, 8 August 2020

Tak hensem tak apa, janji kaya?

 "Tak hensem tak apa, janji kaya"?


Saya dah beberapa kali dengar kata-kata ni, makin lama makin "berbulu" telinga saya mendengarnya.


Kenapa?


OK bahagian pertama kata-kata tu dah betul, "tak hensem tak apa" .


Dah memang lah.


Tak semua orang cantik, hensem, menawan, gojes.


Itu semua kejadian Allah.


Saya ni sebagai seorang doktor, dah jumpa pelbagai pesakit.


Ada yang dilahirkan tiada hidung, dilahirkan mata kecil sebelah, muka kecil sebelah.


Jangan kata "tak hensem", ada yang orang tak sanggup pandang lama-lama pun.


Tapi, ingat hadith ni :


“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada jasad dan rupa bentuk kamu, tidak kepada keturunan dan harta kekayaan kamu, sebaliknya Allah memandang kepada HATI kamu. Maka sesiapa memiliki hati suci bersih, nescaya Allah amat mencintai orang tersebut.


Ketahuilah! Wahai Anak Adam bahawa orang yang paling dicintai Allah ialah orang yang paling bertakwa di kalangan kamu.”


(HR Muslim dan Tabrani)


Dalam hadith ini pun Rasulullah SAW dah sebut, Allah tak pandang pun HARTA tu, jadi bahagian kedua "Tak hensem tak apa, janji kaya" tu ternyata tak betul juga.


Suka saya ingatkan diri saya dan kita semua hadith ini pula:


Dari Sahl bin Sa’id as-Sa’idi radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


لَوْ كَانَت الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ الله جَنَاحَ بَعُوضَةٍ ، مَا سَقَى كَافِراً مِنْهَا شَرْبَةَ مَاءٍ


“Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk nescaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir”


(HR. Tirmidzi, dan dia berkata: ‘hadits hasan sahih’)


"Sayap nyamuk, kalau saya kumpul sedulang, kemudian saya nak jual sepuluh sen kepada awak, awak nak beli tak?


Tak nak kan?


Sebab tiada nilai."


Itulah kata-kata Ustaz Abdul Muien semasa Kelas Tadabbur Al Quran kami.


Sekarang ni orang kafir bukan boleh minum seteguk air, tapi nak minum setangki pun boleh.


Bererti dunia ni tak ada nilai langsung di sisi Allah.


Yang Allah nilai hanyalah HATI dan TAQWA.


Tak salah nak jadi kaya, jika tujuannya adalah untuk berbakti kepada agama dan ummah.


Tetapi usah sampai dijadikan matlamat hidup, biarlah "tolak tepi yang lain, janji kaya".


Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah

Sedar diri tak gojes dan kaya,

Tetapi mahu belajar jadi orang tidak kejar dunia.



No comments:

Post a comment