Thursday 24 September 2015

Sunnah Jumaat


Assalamualaikum. Hari Jumaat sudah tiba.. 

Berikut adalah antara sunnah sunnah yang dianjurkan oleh nabi kita Muhammad صلى الله عليه وسلم , jom kita cuba praktikkan kesemuanya : 

(Masjid Sultan Ibrahim Muar, gambar dari http://pakguruasan.blogspot.my) 


1) Memperbanyakkan selawat ke atas nabi,
 sebagaimana hadits Aus bin Aus radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam:

“Sesungguhnya seutama-utama hari atas kalian adalah hari Jumaat, di dalamnya Adam diciptakan dan didalamnya beliau diwafatkan. Di dalamnya sangkakala ditiup dan di dalamnya makhluk-makhluk mati bergelimpangan”. Maka perbanyaklah kalian berselawat atasku, kerana sesungguhnya selawat kalian akan sampai kepadaku.” [HR Ahmad dan Ashhabus Sunan, dishahihkan oleh an-Nawawi dan dihasankan oleh al-Mundziri].

2) Menghadiri solat Jumaat 

3) " mandi sunat hari Jumaat " 

“Apabila salah seorang dari kalian hendak mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi.” [Muttafaq ‘alaihi].

4) Berwangi-wangian, bersiwak dan memakai pakaian terbaik

 Dari Abu Ayyub beliau berkata :  Aku mendengar Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda :


“Barangsiapa mandi pada hari Jumaat, menggunakan minyak wangi yang ia miliki dan memakai pakaiannya yang terbaik, kemudian ia keluar dan berjalan dengan tenang (perlahan-lahan) sampai tiba di Masjid, lalu ia ruku’ (solat) yang tampak baginya dan ia tidak mengganggu seorangpun, lalu ia diam ketika imam keluar sampai menunaikan solat, maka baginya kaffarah (pelebur dosa) antara jumaat satu dengan jumaat lainnya.” [HR Ahmad dan dishahihkan oleh Ibnu Khuzaimah].

5) Bersegera ke tempat solat 


“Apabila tiba hari Jumaat, para malaikat berdiri di pintu-pintu Masjid, mereka menulis orang-orang yang datang pertama kali. Permisalan orang yang datang pada awal Jumaat bagaikan orang yang berkurban seekor unta, kemudian (yang datang berikutnya) bagaikan orang yang berkurban seekor sapi, kemudian (yang datang berikutnya) bagaikan orang yang berkurban seekor domba, kemudian (yang datang berikutnya) bagaikan orang yang berkurban seekor ayam, kemudian (yang datang berikutnya) bagaikan orang yang berkurban sebutir telur. Apabila imam telah keluar dan duduk di atas mimbar, para malaikat berbondong-bondong beranjak dari barisan mereka, lalu mereka duduk untuk mendengarkan khutbah.” [Muttafaq ‘alayhi].

6) Wajib diam ketika khutbah

Dari Abu Hurairoh Radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda :


“Apabila engkau berkata kepada temanmu : “diamlah” pada hari Jum’at sedangkan imam tengah berkhutbah, maka telah engkau sia-siakan (Jum’atmu)” [Muttafaq ‘alayhi].

7) Membaca surah al Kahfi

Abu Sa’id al-Khudri Radhiyallahu ‘anhu beliau berkata : Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda :

“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah terangi ia dengan cahaya diantara dua jumaat.” [HR al-Hakim dan Baihaqi, dishahihkan oleh al-Albani].

Ayuh lakukan sunnah sunnah tersebut. 

" sunnah itu bukannya kalau buat dapat pahala, tidak buat tak dapat apa apa. Tetapi, sunnah itu melakukannya dapat pahala, tidak melakukannya RUGI " 
( Dr. Syafiq Reza )

No comments:

Post a Comment