Wednesday 10 August 2022

Santuari Ikan Sungai Chiling - idea untuk daytrip bersama anak-anak

Pintu masuk Santuari Ikan Sungai Chiling. Atas sedikit dari Kuala Kubu Bharu, jika anda dalam perjalanan ke Bukit Fraser, anda akan nampak gerbang ini di sebelah kanan.

Sungai Chiling Fish Sanctuary

Hujung minggu Awal Muharram, sepatutnya kami sekeluarga bercuti ke Genting Highland. Hotel pun sudah ditempah beberapa minggu sebelum itu lagi. Namun , seminggu sebelum waktunya, ramalan kaji cuaca mengatakan yang akan hujan sepanjang Sabtu dan Ahad, maka kami mengubah perancangan. Iyalah, tak guna juga ke Sky World Genting tetapi tidak boleh bermain apa-apa kerana hujan, bukan?

Hari Sabtu 30 Julai, kami ke Escape PJ. Hari Ahad 31 Julai pula, kebetulan sahabat hiking saya, Arash, ada membawa beberapa orang sahabat ke Sungai Chiling Fish Sanctuary.

Pada mulanya saya meminta izin suami saya untuk ikut. Tidak saya sangka, beliau juga berminat untuk turut serta. Bayaran RM40 dikenakan, termasuk permit , makan tengahari serta khidmat guide serta sweeper. Iyalah, pertama kali pergi, lebih baik pergi dengan orang yang sudah berpengalaman.

Kami diminta berkumpul di tapak letak kereta Sungai Chiling jam 8.30 pagi. Seawal 7.30 pagi kami sudah bergerak dari rumah. Google Map memberi pandu arah, agar kami menggunakan laluan Jalan Sungai Tua, Ulu Yam hinggalah ke Kuala Kubu Bharu. Pelik juga kenapa tidak disuruh melalui Rawang Bypass sahaja, tetapi kami turuti sahaja. Damai juga pagi-pagi menelusuri jalan dengan pemandangan empangan yang indah.

Kami tiba sekitar 8.45 pagi, semua ahli kumpulan sudah sampai. Alhamdulillah masih ada tempat parking yang kosong.

Tempat letak kereta ini tidak berturap ya. Sebaiknya jika ada 4WD bawalah kereta itu, atau Myvi. Semasa kami sampai, ada kereta Vios tersagat bumper terkena batu

Kami diberi taklimat, bahawa tempat untuk menukar pakaian, solat dan sebagainya terletak di campsite. Kami boleh membawa pakaian untuk bersalin sekali, tetapi perlu diletakkan di dalam beg plastik untuk mengelakkannya basah.

Dari tempat letak kereta, kami berjalan kira-kira 10 minit ke tapak perkhemahan atau campsite. Di sini, guide kami iaitu Arash pergi mendaftar bagi semua ahli rombongan kami seramai 16 orang. Di camp site ini kemudahan serba lengkap. Ada tandas, bilik mandi, wakaf, gerai dan surau.

Selesai mendaftar, kami bergerak ke pintu masuk, iaitu sebuah jambatan. Di sini ranger akan membuat pemeriksaan beg, bagi memastikan tiada sesiapa yang membawa peralatan memasak. Adalah menjadi kesalahan jika membawa peralatan sedemikian, dan boleh dedenda sehingga RM10,000. Antara sebabnya adalah, ikan kelah yang terdapat di sini adalah dipelihara, dan tidak boleh ditangkap , sama ada untuk dibawa pulang mahupun dimasak!

Tepat jam 9.30 pagi, kami memulakan perjalanan. Saya lihat ramai juga ibu bapa yang membawa anak kecil. Malah ada yang menggendong anak menggunakan carrier, yang saya kira adalah lebih selamat berbanding segelintir yang mendukung anak di atas bahu. Perbuatan ini merbahaya, kerana laluan adalah berbatu, dan licin di sesetengah tempat. Hampir sahaja suami saya ingin menegur seorang bapa yang mendukung anaknya begitu. Tetapi saya kata, they must have known the risk.

Laluan pertama , landai sahaja, tetapi sangat berselut. Kami memilih untuk memakai hiking boots walaupun tahu memang akan basah nanti. Untuk sampai ke air terjun iaitu penghujung laluan trekking kami ini, anda perlu merentas sungai sebanyak 6 kali. Yang pertama dengan jambatan, dan 5 kali lagi meredah air sungai.

Ada sebahagian hikers yang saya lihat membuka kasut dan meredah berkaki ayam. Kami basahkan sahaja kasut, kerana khuatir ada objek tajam di dalam sungai. Saya kira jika anda memakai hiking sandals, adalah pilihan yang baik.

Lintasan-lintasan ini, semuanya ada disediakan tali untuk anda berpaut, maka tidaklah susah. Mungkin bagi kanak-kanak berusia 7-8 tahun seperti Uwais, perlu pengawasan rapi kerana ada kawasan yang airnya deras juga. Tetapi pengalaman ini amat menyeronokkan bagi saya, kerana setiap kali melintas, kami dapat melihat betapa banyaknya ikan kelah yang berenang-renang di dalam air yang teramat jernih.

Lintasan ke enam adalah yang paling mencabar, kerana airnya agak dalam. Untuk saya yang berketinggian 162cm, hampir mencapai paras pinggang. Saya yang tidak mahu beg saya basah, berjalan dengan berjingkit.

Alhamdulillah selepas 40 minit, akhirnya kami sampai di Air Terjun Sungai Chiling yang amat cantik. Oleh kerana tempat ini hanya dibukan Sabtu dan Ahad, memang sangat ramai pengunjung. Kami bersyukur kerana Arash sudah berpesan untuk membawa roti untuk memberi makan kepada ikan. Puaslah kami mandi manda di air terjun yang dingin, memberi makan ikan kelah yang jinak, bergambar dengan sahabat-sahabat dan berpiknik sambil menikmati pemandangan yang indah.

Selepas sejam berada di kawasan air terjun, kami mula bergerak pulang, dan perjalanan pulang juga mengambil masa 40 minit. Pada mulanya saya berniat untuk bersalin pakaian di bilik mandi di campsite. Tetapi oleh kerana ramai yang beratur, kami terus menukar perancangan dan meneruskan perjalanan ke Kuala Kubu Bharu, untuk mandi dan solat di Masjid Kuala Kubu Bharu.

Malangnya , perjalanan yang sepatutnya hanya mengambil masa tidak sampai 20 minit, menjadi hampir sejam, kerana ada perarakan Hindu yang berlangsung di tengah jalan, hingga menyebabkan kesesakan lalulintas.

Apabila sampai sahaja di Masjid Kuala Kubu Bharu, suami saya yang keletihan, meminta saya pergi mandi dan bersalin pakaian serta solat dahulu, sementara beliau melelapkan mata seketika.

Kagum saya melihat Masjid Kuala Kubu Bharu, yang mana tandasnya sudahlah bersih, kamar mandinya lengkap dengan pancuran mandi, sabun, tempat menggantung pakaian dan sebagainya. Tempat solat wanita juga amat bersih dan luas.

Pintu berbunga itu adalah pintu masuk ke Dewan Solat Muslimah ya

Masuk saja pintu berbunga tadi, ada tempat ambil wudhu untuk wanita

Luas sungguh tempat solat untuk wanita

Selesai kami berdua solat, kami sempat singgah menjamu selera di warung cendol Pak Samad yang terletak betul-betul di hadapan masjid. Enak betul, badan letih, perut lapar, dapat pula nasi putih gulai daging salai, laksa penang, cendol dan pisang goreng.

Daging salai masak lemaknya memang mengancam

Saya tak tahu nak pilih , jadi saya order saja semua haha. Laksanya sedap, rojak pun sedap. Cendol juga sedap. Harga juga berpatutan

Alhamdulillah, Sungai Chiling Fish Sanctuary adalah sebuat hidden gem di Kuala Kubu Bharu.

Berbaloikah memandu sejam untuk sampai ke sana?