Sunday 11 February 2018

Musim dingin di Hong Kong, APAO 2018

Bunga-bunga yang cantik sekitar Hong Kong Convention and Exhibition Centre

Alhamdulillah dari 8 hingga 11 Februari yang lalu, saya berpeluang ke Hong Kong sekali lagi selepas ke negara itu pada Oktober yang lalu. Jika Oktober yang lalu adalah untuk menghadiri persidangan Asia Pacific Strabismus and Paediatric Ophthalmology Conference (APSPOS), kali ini saya menghadiri persidangan tahunan bagi semua pakar mata dari kawasan Asia Pasifik iaitu Asia Pacific Association of Ophthalmology Conference (APAO 2018 )

Bertempat di Hong Kong Convention and Exhibition Centre (HKCEC) di pulau Hong Kong, persidangan 4 hari ini dihadiri lebih 7000 orang pakar mata dari seluruh dunia.
Persidangan bermula pada Khamis 8 Februari 2018, dan penerbangan saya sampai tengahari hari itu. Jangkaan saya sempatlah saya menghadiri sesi petang.

Untuk perjalanan ini, saya menempah tiket penerbangan dengan Malaysia Airlines sekitar bulan November (3 bulan awal) , dan harga tiket adalah RM890, berbanding RM770 jika menaiki Air Asia. Jika diberi pilihan, pasti saya akan memilih MAS kerana pada saya ia lebih selesa, dan tidak perlu bimbang tentang bagasi, kerana setiap penumpang dibenarkan membawa 30kg.

Pesawat MH72

Alhamdulillah dapat berkenalan dengan ketua pramugara, Encik Qismat yang sangat peramah. Subhanallah beliau ini
adalah seorang "cancer survivor" Non Hodgkin Lymphoma. Beliau sangat positif orangnya

Banyak hiasan untuk Tahun Baru Cina kerana perayaan itu hanya beberapa hari lagi

Pelekat ini diberikan semasa kami di kaunter imigresen. Oleh kerana kami akan menghadiri APAO2018, kami mendapat laluan khas dan tidak perlu beratur panjang

Dari Lapangan Terbang Hong Kong, saya dan sahabat saya Dr Menaha, mengambil keretapi laju Airport Express. Perjalanan satu hala adalah HKD115, dan pergi balik adalah HKD205. Jika menaiki bas, tambang adalah lebih murah iaitu sekitar HKD 40 seorang tetapi ia akan mengambil masa satu jam, berbanding menaiki keretapi ekspress, hanya 24 minit. Teksi agak mahal iaitu HKD 300 satu hala, jadi kami memilih menaiki keretapi

Kami disambut dengan angin dingin dengan suhu 17 darjah Celcius. Menurut orang Hong Kong, musim sejuk agak lewat tahun ini, maka bulan Februari masih sejuk. Mujur saya ada mencari maklumat di Google beberapa hari sebelum berlepas, dan saya sudah menyiapkan baju sejuk.

Di dalam Airport Express, perkhidmatan Wifi tersedia secara percuma, maka dapatlah saya mengirim khabar kepada suami yang saya sudah selamat sampai. Apa yang istimewa dengan Hong Kong, Wifi percuma terdapat di mana-mana sahaja, baik dari lapangan terbang, dalam keretapi, di restoran, taman-taman tema dan juga di tempat persidangan, maka tak perlulah kita membeli data  dengan harga RM38 sehari, untuk 500 MB sahaja.

Suhu 17 darjah

Tiket pergi balik menaiki Airport Express

Suasana dalam keretapi yang selesa

Setibanya di stesen keretapi Hong Kong, kami menaiki bas khas yang disediakan percuma buat penumpang- penumpang Airport Express.

Sampai di HKCEC, saya terus menghadiri persidangan selepas mendaftar, dan Dr Menaha pergi bersiar-siar. Sekitar jam 3.30 petang, perut saya sudah berkeroncong kerana belum makan tengahari. Sukar mahu menumpukan perhatian kepada seminar jika sedang lapar. Saya pun mengambil keputusan untuk pulang dan check in di hotel , tambahan pula saya belum solat Zuhr dan Asar.

Terminal bas percuma dari stesen Hong Kong

Alhamdulillah selamat sampai di tempat persidangan

Bukti kehadiran hehe
Berjumpa pensyarah-pensyarah saya dari Universiti Malaya, Prof Dr Norlina dan Prof Dr Amir
Plenary session

Saya hubungi Dr Menaha, telefon beliau tidak aktif pula. Silap saya juga sudah berpesan dengan beliau untuk berjumpa jam 5 petang. Saya pun tawakkal sahaja, dan pulang dahulu ke hotel dan akan kembali ke tempat persidangan jam 5 petang nanti untuk menjemput sahabat saya itu.

Nak mendapatkan teksi juga satu cabaran rupanya. Hotel Holiday Inn Express Causeway Bay yang saya tempah itu, terletak di kawasan yang sibuk. Sehingga 4 pemandu teksi saya bertanya, semua tidak mahu ke kawasan itu.  Tambah mencabar, tidak semua pemandu teksi boleh berbahasa Inggeris. Mujur saya sudah cetak nama hotel saya dalam Bahasa Cina juga, maka mudah untuk saya tunjuk sahaja kepada mereka.

Hampir 20 minit berlalu, belum ada teksi yang mahu mengambil saya sebagai penumpang. Apatah lagi waktu itu sudah hampir waktu orang pulang dari pejabat. Seorang wanita berbangsa Cina dan temannya dari negara Jerman (menurut tanda nama beliau), nampak kesukaran yang saya hadapi dan beliau terus menegur saya . Alhamdulillah rupanya mereka juga mahu ke Kawasan yang sama. Menurut teman baru saya itu, Daisy Li dari Shanghai, patutnya saya masuk sahaja ke dalam teksi, kemudian beri arahan untuk ke destinasi saya. Kata beliau, pemandu teksi tidak boleh menolak , jika mengikut undang-undang. Baru saya perasan memang ada papan tanda yang menunjukkan peraturan begitu.

Daisy Li segera mendapatkan satu teksi untuk kami kongsi, dan Alhamdulillah seorang pemandu teksi bersetuju. Pastinya lebih mudah mereka berkomunikasi dengan bahasa yang sama . Itupun beliau agak keberatan untuk membawa kami, hinggalah Daisy menawarkan kami membayar dua kali ganda tambangnya, barulah beliau bersetuju.

20 minit dalam perjalanan, baru saya faham mengapa wajah pemandu teksi itu mencuka sahaja, walaupun ditawarkan tambang yang tinggi. Kawasan Causeway Bay sesak! Sampai di kawasan hotel kami, kami terpaksa turun di tepi jalan dan berjalan ke hotel kerana jalan raya terlalu sesak. Tambang saya adalah HKD50.
Sahabat baru, Daisy Li dari Shanghai

Sebelum ke hotel, saya yang sudah hampir menggigil kelaparan, singgah di Times Square yang terletak di hadapan hotel, untuk mencari makanan. Entah kenapa yang saya nampak hanya restoran-restoran eksklusif, tetapi kerana sudah sangat lapar, saya pergi juga ke salah sebuah restoran yang menyediakan makanan vegetarian. Harganya memang tinggi, HHKD 157 atau RM82 untuk sekeping pizza saiz biasa, tetapi tiada pilihan, saya makan juga. Kemudian barulah saya ke hotel.

Pizza termahal saya pernah makan hahahahah

Alhamdulillah urusan check in saya di hotel tiada masalah. Jam 5.30 saya dapat bersolat jamak Zuhr dan Asar di bilik hotel. Bilik hotel pun agak luas dan selesa, walaupun hanya bertaraf 3 bintang. Tidak lama kemudian, Dr Menaha whatsapp saya dan berkata jangan bimbang kerana beliau boleh mencari jalan ke hotel sendiri dengan menaiki MTR iaitu seperti LRT di negara kita. Alhamdulillah saya menghela nafas lega. Lupa pula saya, Dr Menaha dari angkatan tentera, pastinya “survival skill” beliau mantap!

Pemandangan dari bilik hotel di Holiday Inn Express Causeway Bay.

Jam 6 petang, Dr Menaha sampai di bilik hotel. Selesai saya bersolat Maghrib dan Isyak (Maghrib masuk jam 6.17 petang), kami bersiap-siap untuk bersiar-siar di kota Hong Kong. Iyalah, dua hari berikutnya saya akan sibuk di persidangan.

Kami menaiki MTR Causeway Bay iaitu stesen terdekat dengan hotel kami, menuju ke seberang Kowloon iaitu stesen Tsim Sha Sui. Alhamdulillah sempatlah kami menikmati Symphony of Light berdekatan Avenue of the Stars. Sayangnya Avenue of the Stars sedang dalam proses pembaikan, maka tidak dapatlah melawat tempat itu.

Peninsula Hotel dihias indah

Symphony of Light

Pose wajib di sini kalau datang berkunjung ke Hong Kong

Dari Tsim Sha Sui, kami menaiki teksi ke restoran kegemaran saya di Kawasan Kowloon iaitu Ma’s Restauran. Mee Tarik dengan daging halal yang empuk dan enak, tidak tertanding dengan semua mee tarik di Malaysia. Selain mee tarik, hidangan dim sum dan ghoulash juga sangat sedap. Harganya juga berpatutan, untuk kami berdua, hanya HKD130.

Noodle with beef brisket

Dr Menaha dan dumpling ayam

Dari Ma’s Restaurant, kami berjalan kaki ke Ladies Market. Tidak jauh, hanya sekitar 15 minit berjalan. Bagus juga membakar sedikit kalori makan malam tadi. Seperti biasa, Ladies Market memang tempat yang sesuai untuk membeli belah cenderahati, harganya boleh ditawar. Satu papan rantai kunci atau pelekat magnet (6 biji) harganya HKD60 tetapi boleh ditawar hingga HKD40. Saya juga membeli sebuah power bank dan sebuah bagasi sederhana kerana bagasi saya terlalu kecil.

Bersiar-siar pada waktu malam

Ladies Market

Sebelum shopping , beli beg dahulu supaya senang nak isi barang. Itu tektiknya hehe

Dari Ladies Market, kami menaiki sebuah bas awam, dengan tambang HKD5 untuk ke stesen MTR terdekat. Tambang MTR dari Kawasan Mong Kok ke Causeway Bay pula adalah sekitar HKD13.50.

Kami sampai ke hotel sekitar jam 11.30 malam. Badan pun sudah letih, cepat saja kami sudah dibuai mimpi. Saya bersyukur katil di hotel ini agak lembut, berbanding tilam di hotel dan apartment lain yang saya pernah tinggal di Hong Kong. Sebelum tidur, saya tetapkan jam loceng di telefon jam 5.40 pagi untuk solat subuh, kerana subuh berakhir agak awal iaitu sekitar jam 6.45 pagi. Esok adalah hari yang menarik untuk saya menambahkan pengetahuan dalam bidang Oftalmologi yang sangat saya minati.